1 442 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Badrumsgolv i källare
Hej!
Ska precis starta andra badrumsrenoveringen (källare) i vårt småhus från 37.
Har lite frågor som jag kastar ut och som någon möjligtvis har svar på.
1. Badrummen ligger vägg i vägg. På den renoverade sidan av väggen sitter nu två skikt fuktspärr och sedan kakel. När jag nu gör det nya badrummet - hur gör jag med fuktspärr i det nya rummet? Väggen är byggd i stenmaterial - nån lättbetong eller liknande (dammar svart och är ganska porös). Men trots detta är väl aldrig två lager fuktspärr att rekommendera på samma vägg. (Den delade innerväggen står vinkelrätt mot yttervägg i betonghålsten över mark)
2. I det första bilade vi upp golvet, grävde ur och gjöt nytt med nya avloppsrör i EPS cement på Lecakulor. Ovanpå golvvärme och sedan avjämning. Jag rev själv men lejde ut uppbyggnaden. Är lite sugen att vara med delaktig denna gång. Finns det någon som har sett bygginstruktioner för denna typ av arbete. Jag lurar en del över hur jag fäster avloppsrören innan gjutning för att säkra att de sitter fast (två gjutningar? Fästa dem mot armeringsjärn innan gjutning eller hur gör man?
Det andra är hur man tänker kring nivåerna. För att få ett riktigt fall måste ju golvbrunnen ligga något lägre än omgivande golv. Löser man detta enbart genom avjämningen eller kan man "sarga av" ett område kring golvbrunnen och gjuta det nya golvet lite högre utanför sargen och sedan fixa fallet med flytspackel? Det vore kanon om det fanns skisser som visade hur mycket golvbrunn ska sticka upp ur betonggolvet innan fallet byggs etc. Någon som har sett nåt sånt?
3. För att lära mig mer så vore det coolt att handräcka åt byggaren och delta i alla moment... Finns det hantverkare som gör sådant? D.v.s att ha amatörer springande kring benen under arbetet
Jag skulle kunna tänka mig att ta lite semester bara för att vara med. Men tyvärr känner jag inga hantverkare i Sthlm... där jag råkar bo. Det vore ju lättare att få till om det är någon man känner. Ingen som har tips om någon bra byggare som är positivt inställd till detta upplägg?
Tack, F.
Ska precis starta andra badrumsrenoveringen (källare) i vårt småhus från 37.
Har lite frågor som jag kastar ut och som någon möjligtvis har svar på.
1. Badrummen ligger vägg i vägg. På den renoverade sidan av väggen sitter nu två skikt fuktspärr och sedan kakel. När jag nu gör det nya badrummet - hur gör jag med fuktspärr i det nya rummet? Väggen är byggd i stenmaterial - nån lättbetong eller liknande (dammar svart och är ganska porös). Men trots detta är väl aldrig två lager fuktspärr att rekommendera på samma vägg. (Den delade innerväggen står vinkelrätt mot yttervägg i betonghålsten över mark)
2. I det första bilade vi upp golvet, grävde ur och gjöt nytt med nya avloppsrör i EPS cement på Lecakulor. Ovanpå golvvärme och sedan avjämning. Jag rev själv men lejde ut uppbyggnaden. Är lite sugen att vara med delaktig denna gång. Finns det någon som har sett bygginstruktioner för denna typ av arbete. Jag lurar en del över hur jag fäster avloppsrören innan gjutning för att säkra att de sitter fast (två gjutningar? Fästa dem mot armeringsjärn innan gjutning eller hur gör man?
Det andra är hur man tänker kring nivåerna. För att få ett riktigt fall måste ju golvbrunnen ligga något lägre än omgivande golv. Löser man detta enbart genom avjämningen eller kan man "sarga av" ett område kring golvbrunnen och gjuta det nya golvet lite högre utanför sargen och sedan fixa fallet med flytspackel? Det vore kanon om det fanns skisser som visade hur mycket golvbrunn ska sticka upp ur betonggolvet innan fallet byggs etc. Någon som har sett nåt sånt?
3. För att lära mig mer så vore det coolt att handräcka åt byggaren och delta i alla moment... Finns det hantverkare som gör sådant? D.v.s att ha amatörer springande kring benen under arbetet
Jag skulle kunna tänka mig att ta lite semester bara för att vara med. Men tyvärr känner jag inga hantverkare i Sthlm... där jag råkar bo. Det vore ju lättare att få till om det är någon man känner. Ingen som har tips om någon bra byggare som är positivt inställd till detta upplägg?
Tack, F.
Om du bara vill vara med och titta finns det nog många hantverkare som ställer upp, men om du vill vara med och delta i alla moment så kan jag bara säga Lycka till med att få garanti på jobbet....finns inte en hantverkare som lämnar garanti på nåt dom inte själva gjort
2. Lämpligt är att "punkta", dvs börja med att "slänga ut" små betongklickar, vilka låser rören i läge.
Angående golvlutning så tycker jag att man som amatör har väldigt stor nytta av att "sarga av" kring golvbrunnen. Den faktiska lutningen gör man sedan med flytspacklet.
Angående golvlutning så tycker jag att man som amatör har väldigt stor nytta av att "sarga av" kring golvbrunnen. Den faktiska lutningen gör man sedan med flytspacklet.
Klicka här för att svara