5 722 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Diskmaskinshaveri - Köpa nytt eller reparera??
Sida 1 av 2
Idag slutade vår diskmaskin att fungera efter 11 års trogen tjänst. Verkar som om pumpen har pajat. Den pumpar varken in eller ut vattnet. Kan det vara lönt att reparera ?
Vilken diskmaskin använder ni och är ni nöjda med er maskin ???
Vilken diskmaskin använder ni och är ni nöjda med er maskin ???
Vår diskmaskin är ca 16-17 år, Elektro Helios. Den slutade fungera förra året eller så. Det var översvämningsskyddet, "sockerbiten" som hade ramlat bort. Jag köpte en ny, kommer inte ihåg priset, antagligen under 50:- i alla fall. Vi petade i den nya biten, och diskmaskinen återinträdde i tjänst.
(Peppar, peppar, måtte det fortgå.)
Jag har ingen aning om vad din maskin kan ha råkat ut för, detta var bara ett exempel.
/EB
(Peppar, peppar, måtte det fortgå.)
Jag har ingen aning om vad din maskin kan ha råkat ut för, detta var bara ett exempel.
/EB
Jag kanske var lite otydlig.... Gör ett nytt försök:
Öppnade luckan och då hade inte maskinen (en Electrolux) pumpat ur slaskvattnet efter avslutat diskprogram. Kollat silen, inget skräp den är ren och fin.... Tömde ur allt vatten för hand. Nollställt maskinen och provade därefter att dra igång ett nytt diskprogram och då pumpar inte maskinen in något vatten. Tvättprogrammet verkar ändå "snurra" som det ska, men den bara "torrdiskar"
Den är inkopplad på varmvattenledningen, men det är nog fel.... ska väl vara inkopplad på kallvattnet har jag läst här på forumet
Öppnade luckan och då hade inte maskinen (en Electrolux) pumpat ur slaskvattnet efter avslutat diskprogram. Kollat silen, inget skräp den är ren och fin.... Tömde ur allt vatten för hand. Nollställt maskinen och provade därefter att dra igång ett nytt diskprogram och då pumpar inte maskinen in något vatten. Tvättprogrammet verkar ändå "snurra" som det ska, men den bara "torrdiskar"
Den är inkopplad på varmvattenledningen, men det är nog fel.... ska väl vara inkopplad på kallvattnet har jag läst här på forumet
Vi har också en Elektrolux, och den var bara ½år när den slutade att tömma vattnet, då var det pumpen som hade tappat alla plastvingar på propellern, och bara tomsnurrade. Programratten snurrade på som om inget hänt.
Ett vanligt fel enligt reparatören, men det gick på garantin i alla fall. Det tog bara en kvart att byta pumpen.
Vi kör också diskmaskinen på varmvattenkranen.
Är maskinen 11år så är det kanske dags att låta den somna in?
Ett vanligt fel enligt reparatören, men det gick på garantin i alla fall. Det tog bara en kvart att byta pumpen.
Vi kör också diskmaskinen på varmvattenkranen.
Är maskinen 11år så är det kanske dags att låta den somna in?
Köp ny maskin. Det er vanligt att den som mäter vattenivå i maskinen lägger av och den kan bytas, men om intelängde så er det något annat som krånglar?
Hur länge maskinen går utan problem har ofte inte så mycket med pris å göra. Har haft dårlig erfarenhet med dyra Cylindia, men god med billiga maskiner från Electrolux.
Hur länge maskinen går utan problem har ofte inte så mycket med pris å göra. Har haft dårlig erfarenhet med dyra Cylindia, men god med billiga maskiner från Electrolux.
kolla om tömnings pumpen snurrarjohawk3 skrev:
det kan komma smuts förbi silen o stoppa pumpen
är det "sockerbiten "som är felet så går tömmnings pumpen så fort maskinen startas
snurrar tömmningspumpen men inte tömmer maskinen
kolla sådet inte är stopp i avloppsslangen eller att pumpvingarna är skadade
micke
Om den inte fyller på vatten sp tror jag att det är vattenventilen på tilloppet som pajat.
Jag skulle köpa en ny och byta själv.
Fast först skulle jag åka till återvinningscentralen och rota bland alla avsjälpta maskiner där och se om jag inte kunde fynda där. Om inte annat så för att kolla att det är det som är felet.
Men det gäller ju bara om du själv kan först söndra för att sedan hela maskinen.
/Stefan :
Jag skulle köpa en ny och byta själv.
Fast först skulle jag åka till återvinningscentralen och rota bland alla avsjälpta maskiner där och se om jag inte kunde fynda där. Om inte annat så för att kolla att det är det som är felet.
Men det gäller ju bara om du själv kan först söndra för att sedan hela maskinen.
/Stefan :
Tack alla ni snälla för tipsen!! Smart att åka till "skroten" å kolla. Tyvärr så har vår huvud-återvinningcentral brunnit ner till grunden för ett par veckor sedan....typiskt... 
Nästa vecka ska jag gå till botten med detta.... fortsättning följer..
Nästa vecka ska jag gå till botten med detta.... fortsättning följer..
det är antagligen tackvare att ni har varmvattnet till maskinen som problemet uppstått. De som hade haft vår lägenhet före oss hade satt varmvatten till maskinen och den fick liknande symptom. VVS:arn som kom skakade på huvudet, ändrade till kallvatten och och maskin-fan började fungera som vanligt...
Det kan hända att er pump skadats av varmvattnet (pumphjulet kan ha åldrats i förtid)
Det kan hända att er pump skadats av varmvattnet (pumphjulet kan ha åldrats i förtid)
Jag kan nämna att i Husqvarnas vitvarukatalog så står det att ALLA deras diskmaskiner kan kopplas valfritt till kallt eller varmt vatten, så det borde inte spela någon roll för livslängden på maskinen, eller att den far illa av det. (Husqvarna verkar tåla det i alla fall)
[quote author=Matti link=board=kokobad;num=1090788731;start=0#11 date=08/04/04 kl 20:05:36]det är antagligen tackvare att ni har varmvattnet till maskinen som problemet uppstått. De som hade haft vår lägenhet före oss hade satt varmvatten till maskinen och den fick liknande symptom. VVS:arn som kom skakade på huvudet, ändrade till kallvatten och och maskin-fan började fungera som vanligt...
Det kan hända att er pump skadats av varmvattnet (pumphjulet kan ha åldrats i förtid)[/quo]te
värmer man varmvattnet med annat än el så är det bättre ekonomi att koppla DM till varmvatten......sparar även på cirkpumpen i DM som slipper gå under den tiden det tar för maskinen att värma upp vattnet
micke
ps. står det inget annat i manualen kan man ansluta till varvatten
kul kille den där Immobil
VARMVATTEN ska de va ju :
Det kan hända att er pump skadats av varmvattnet (pumphjulet kan ha åldrats i förtid)[/quo]te
värmer man varmvattnet med annat än el så är det bättre ekonomi att koppla DM till varmvatten......sparar även på cirkpumpen i DM som slipper gå under den tiden det tar för maskinen att värma upp vattnet
micke
ps. står det inget annat i manualen kan man ansluta till varvatten
kul kille den där Immobil