970 läst ·
5 svar
970 läst
5 svar
Tekniskt: Kyl vs. Frys
Fick nyss en frys av en vän . Det var ju bra, men egentligen är den på tok för stor. Skulle behöva en kyl i samma storlek.
V Ä N T A nu... Vad är det för skillnad egentligen? Kallt som kallt eller hur; det är ju bara en fråga om grader.
Sitter det nån ratt nånstans, en termostat som kan vridas ner lite? Nån som vet?
Skall kolla närmare själv om en stund. Stoppa mig ifall det här verkar dumt.
V Ä N T A nu... Vad är det för skillnad egentligen? Kallt som kallt eller hur; det är ju bara en fråga om grader.
Sitter det nån ratt nånstans, en termostat som kan vridas ner lite? Nån som vet?
Skall kolla närmare själv om en stund. Stoppa mig ifall det här verkar dumt.
Hur funkar det med avfrostningen ???, kylskåp har ju automatisk avfrostning och är utrustade med därtill lämplig behållare men frysskåp förväntas man ju frosta av själv med jämna mellanrum meddelst den där lilla "gummifliken"(eller liknande) nederst i framkanten.
Vad händer då om man höjer temperaturen i ett frysskåp till kyltemp :-/ vart tar vattnet vägen ???
//Christina.
Vad händer då om man höjer temperaturen i ett frysskåp till kyltemp :-/ vart tar vattnet vägen ???
//Christina.
Jooo... Bra tänkt, men inte så säker på att jag håller med (eller vet mindre än du). Automatisk avfrostning i kylskåp? Men var kommer ovansagda frost ifrån? Ett kylskåp håller ju plusgrader; runt 5-8 stycken.
Nåja, det blir vi väl snart varse- Jag hittade de mekaniska styrreglagen till termostaten och tänkte trimma dem lite idag. Tänkte spara på de övriga frysinställningarna så att man inte sabbar alltihop. Får väl se hur det blir.
Tum.
Nåja, det blir vi väl snart varse- Jag hittade de mekaniska styrreglagen till termostaten och tänkte trimma dem lite idag. Tänkte spara på de övriga frysinställningarna så att man inte sabbar alltihop. Får väl se hur det blir.
Tum.
tveksamt om du får det att funka det är en annan gas i en frys som är avsedd för en lägre temp+att det blir mycke kondens i en kyl som ju brukar samlas i en ränna å rinna ner i behållare på kompressorn för avdunstning
men det är ju aldrig fel å testa
men det är ju aldrig fel å testa
Kondensproblem skulle jag tro att du får, speciellt denna årstid. Jag får ca 5 liter kondensvatten per dygn av ventilationen (bergvärme med återvinning av frånluften) I vintras kom det inte en droppe... Kan nog oxå bli problem med pencillin (läs mögel). Stökigt att göra rent en frys oxå..
finns nog ingen lampa heller men det är väl bara bra kanske så blir nattmackorna färre...
Lycka till, jag tycker det är kul med nya innfallsvinklar på problem, men denna skulle jag iallafall inte göra..
Det blir is i ett kylskåp på köldytorna om det inte är autofrost.
/Stefan

finns nog ingen lampa heller men det är väl bara bra kanske så blir nattmackorna färre...
Lycka till, jag tycker det är kul med nya innfallsvinklar på problem, men denna skulle jag iallafall inte göra..
Det blir is i ett kylskåp på köldytorna om det inte är autofrost.
/Stefan
Jo, tack grabbar. Har blivit infoad om problemet med olika kylmedel på ett annat, teknikinriktat forum. (som tycks vara befolkat av VVS-ingenjörer o gamla kylskåpsmekkar) . Det var ju synd, för ni förstår ju enkelheten bakom tanken.
(förresten är det kylmedel R12 i apparaten nu.)
Nåja. Kanske låter jag bli, då. Eller pular lite, bara på spec / vinst & förlust.
Tum.
(förresten är det kylmedel R12 i apparaten nu.)
Nåja. Kanske låter jag bli, då. Eller pular lite, bara på spec / vinst & förlust.
Tum.
Klicka här för att svara