Kök
Vilma: [citat] Från golvet eller från sidan? Menar du att kakelfogarna inte möts på samma höjd i hörnen? Golv/vägg fogar är tydligen lite kinkigt att få till. Ser ofta bättre ut att bryta helt än att få ett NÄSTAN identiskt avstånd. Tyvärr verkar det finnas massor av versioner av hur ett kakel kan sättas. Även om man själv tror att det är självklart att ha det på ett visst sätt.
snav: Tänkte först köpa hela köket från Kvik, kontaktade dem men då sa de att jag fick frakta det själv från närmasta återförsäljare som ligger 23 mil från där jag bor. Tyckte att det var lite för långt att åka, så det blev IKEA's köksluckor
Carolin: ABBA-luckan i Staffanstorp. SILVAN-vid NOVA i Lund. Sen finns det ju alla köksfirmor. Marbodal, Kvik(billig),Myresjöosv.
Guns: Någon som köpt IKEA,s "runda" vägghängda fläktkåpa. Hur fungerar den vad gäller utsug av matos, låter den mycket ? Vi måste ta bort ett element i vårt nya kök och har hört talas om något som heter "kickspace", typ en värmefläkt man sätter under skåpet med ett utblåsgaller i sockeln, kan kopplas både till vattenburen värme och elvärme, vi har vattenburen, någon som har
Biva: Tack för ditt svar ;), jag ska testa! Återkommer med resultat!!!
Biva: Någon som har gjort detta, eller vet något lämpligt material, det börja bli lite akut. Hjälp!!!!
Doffe: Jag såg en jättesnygg klinkerplatta på Kakelhuset i Södertälje klockren till körsbär, skiftar diskret i grön, gul, grå och terracotta. Den hette Le Piazze Alexander och kommer från Castelvetro i Italien. kostade bara 295 kr/kvm i storlek 33x33 Över bänken håller jag med om att Coboltblå är skitsnyggt.
GDS: Gammal tråd men jag funderar på att göra samma sak. Det är bland det snyggaste du kan göra. I Danmark har de lite längre erfarenhet av området och en av de mer erkända tillverkarna har information här: http://www.triptrap.dk/dk/floorings/Trae_i_vaadrum.asp
experten: Visst är det dåligt av säljaren att inte informera.........med tanke på att byggingenjörsutbildningen bara är 4år så borde väl säljaren kunna gå igenom ditt hus så att även du förstår allt, eller hur? Ironisk, moi? /Experten
Olfe: Gips har man väl för att få en yta som inte förändras vid varmt/kallt/tort/fuktigt som tex. trä gör. Risken att fogar går sönder är större om man inte använder gips...
Gutcha: Är det måhända sånahäringa du menar ? http://www.ballingslov.se/se/kitchen/inspiration Rätt snyggt tycker jag , men funderar om inte värme från kastrull å grytor kommer att förstöra bänkskivan? ???
galitolo: Hej Våra vänner har byggt ett nytt kök med Ballingslöv med massiva furu luckor och valde vita vitvaror. Det ser inte riktigt brå ut tycker jag. Jag tror att till massiva luckor är det bättre att välja rostfrit eller aluminium (kanske svart men är lite osäker). Lycka till med valet. /Galina
sollentuna: När vi letade firma som skulle gräva och gjuta grund och väggar så begärde vi in offerter från ett antal (jag tror det var sex stycken) firmor. Vi känner inga som har byggt så några rekommendationer från kompisar fanns inte, utan tre namn fick vi från forumet (jag pm:de några som verkade nöjda) resten fick vi från en leverantör av golvvärme som vi ringde upp och frågade om de
Aja: Tror tom att ikea har denna lösning i sinan utdragslådor.../aja
Guns: Såg i "Hus & Hem" någon som satt upp armerat glas ovanför spis och diskbänk istället för kakel. På bild såg det ut som vit mosaik (det var målat vitt bakom) verkar ju väldigt praktiskt att hålla rent och så. Någon som provat och isåfall hur satte ni upp det och är ni nöjda ?
Mangelito: Så bara silikonet täcker fogen, och en bit in på kaklet är det OK? Jag var rädd att det behövde vara 1cm bred typ...inte så snyggt. Tack!
FlitigaLisa: Det finns vitvaror i lackat rostfritt och aluminium (som inte är lackad). Aluminium får inte fingeravtryck på samma sätt som rostfritt. Vi har det nu och det är kanon. Den lackade rostfria är oxå helt OK. Vi hade det på vår förra kyl. Aluminiumen blir lite ljusare än den rostfria, så är köket redan lite mörkt kan det vara det bästa!
isbjorn: Ett tips för att få bort resterna är att använda en färgskrapa av bra kvalitet. Försökte med spadar, spacklar mm i en hel dag innan jag gav upp och åkte och köpte en Bacho färgskrapa, sen var jobbet gjort på en timme.
Guns: Någon som har lagt Forbo,s linoliumgolv Marmolium Inspiration ? Tycker det ser jättefräscht ut som det är lagt på deras broschyr med lite ogeometriska rutor. Vi vill inte ha klinkers eller trägolv i köket så vi funderar på detta. Någon som provat ?
Rosa: De klassiska porslinslampetterna typ Bernadotte passar i de flesta miljöer. Kolla t ex på Byggfabrikens hemsida. Hälsningar Rosa
Bohemen: Fan det var ju synd........men hade det på känn :o ;) Tack för svaret iallafall :D
Immobil: [citat] Den brukar finnas i en försänkning i bottenplåten. ;)
larsnyander: Har du träbjälklag får du vara jä..igt försiktig när du tar bort plattorna. Skulle personligen fundera starkt på att låta pölen vara. Det är just runt golvbrunnen dom flesta vattenskadorna uppkommer. Har du betong under är risken mindre. Ett alt till att banka på med hammaren är att använda en vinkelslip med stentrissa och såga upp plattorna i mindre delar som du sen kan ta bort.
Charisma: Precis som byggimpert svarat här ovan så skulle inte jag heller välja en köksö eller en bardisk framför ett köksbord! Men finns det möjlighet till båda med gott om plast så skulle jag inte tveka! Är supernöjd med vår stora ö, men då har vi ett separat matrum intill. Hur stort är köket? Förslaget om en ö med hjul var läckert!
Snigel: Ja den var svår att hitta eftersom jag inte såg det här med 300 dagar..... Vi var i alla fall på IKEA igår och insåg att det inte ens var något alternativ eftersom det bara funkar på 60-skåp. Dessutom kändes den väldigt "taikon".
sofiarennerfelt: Nu har jag ringt och hört med en lackeringsfirma i Stockholmsområdet och jag fick följande priser: vanlig lucka: 125kr linneskåpslucka: 215kr låda: 75kr spackling av hål: 25kr Alla priser är inklusive moms. Alltså, hela kalaset går på strax under 3000kr vilket det säkerligen är värt!
koko: Vi kommer ha en plattsättare som gör det åt oss (anlitad på REKOMMENDATION av vår kompis snickaren, för de som sett min andra tråd...), och räknar med att han kan fixa ett litet fall även på de stora plattorna. Som jag skrev i min fråga är det meningen att de ska ha ett fall också. ::) ;)