Kök
Lw_gbg: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107937814;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
HBK: Vi ville också ha en diskret men ljusare färg på våra väggar. Vi föll för Nordsjös Mio-kollektion. I köket valde vi en specialblandning som kallas för Caffe Latte. Mkt snygg och varm färg. Vi valde dessutom att lägga i strukturmedel i färgen, vilket blev kanon. Denna specialblandning kanske inte finns att finna överallt men vill man ha reda på färgkod kan man nog kontakta
henrikandersson: Hej, Vi har turen att ha två toaletter på ovanvåningen så att det blir nog inte så mycket spring ner. // Henrik
lnu: Jag är ingen expert på de där byggskivorna men det verkar som om man skulle kunna göra såhär: Gör en dold konsol som du skruvar fast i nischens insidor. Bygg ihop en hylla av två skivor, den undre lite smalare för att konsolerna ska få plats. Sätt på en täckfront och kakla synliga delar.
Snigel: Vi har precis -18 i vår frys och vi tycker det är perfekt temperatur. Jag tror att jag har läst nånstans att man ska ligga runt -18 för att det ska vara optimalt. Sen behöver ju olika saker olika temperaturer, men då får man se till att placera maten på bestämda platser där det t ex är varmast eller kallast.
Fasting65: Det har diskuterats förr - slutsatsen var väl att inbyggnadsmicrougnar ÄR dyra, pga mindre serier och ett generellt prispåslag pga mindre priskänsliga kunder. Ett alternativ är att du ställer en vanlig micro i ett skåp. Luckan kan ju vara av aluminium(-look) och hängd i överkant. Såg en sådan lösning på SENAB, Regeringsgatan, Stockholm.
pt99jst: Hittade en ganska intressant hemsida idag, är det någon som har erfarenhet av denna? www.importlagret.com
MathiasS: [citat] Trist....:) Men hos mig motsvarade (förra året) kostnaden för varmvatten ungefär 20% av kostnaden för att värma hela huset....:)
byggimpert: [citat] Visst :D Lite av dilemmat med att "prata" på nätet, fast man verkligen försöker "tänka till" när man skriver och även läser för den delen, så är det ändå lätt hänt att både missuppfatta och missuppfattas, men det mesta brukar ju gå att rätta till ;) :D MVH/Christina.
michaelbo: Granitkakler och klar glassdör från IFö. Nemt at gøre rent , bruker det samme som til kaffmaskinen. Så det en fornøjelse når frun tar dusch. ;D ;D ;D
PatrikJ: OK. Får man fråga om priset samt vilka grejor ni har använt? (vägghängt eller ej m.m.) Fick ni en specad offert ? MVH PJ
Fasting65: Byggarinnan - du ville säga något...? Klicka på "modifiera" längst upp till höger på ditt inlägg så kan du lägga till text i ett redan publicerat inlägg.
Lotta och Roger: Vi har Arthur Bonnet som är ett franskt kök. Swenova är svenskt och fint tycker jag. Ikea är det väl inget fel på, merän att jag inte hittade den luckan jag ville ha.
Snigel: Min mamma har alltid tjatat på mig att INTE ställa in tallrikar och skålar i kylen eftersom det kräver så mycket energi att kyla dem om man jämför med plastburkar......så därför har jag samlat på mig en hel del plastburkar, det stämmer! Helst skulle man ju vilja ha varje burk med lock på, men då får man ju viga ett halvt köksskåp åt detta! Kanske skulle ta ena karuselldelen i
Gummigum: Hej Svante, Ett 'uppvik' på en diskbänk -> om Du går på t ex en köksutställning så ser Du diskbänkar som har en ganska så hög kant baktill mot väggen, alltså diskbänken har liksom en ganska hög kant ibland enbart baktill ibland runt om på tre sidor dels för att få en snyggare övergång emot väggen dels av praktiska skäl, då som stänk och rinnskydd. Detta kallas uppvik :D
Hemmakatten: [citat] Tänkte precis föreslå samma sak. I vårt förra hus hade jag en "vanlig" inbyggnadsugn med varmluft, en inbyggnadshäll (dock ej induktion), en Bosch kombinerad ugn (med grill) och micro samt en "vanlig" micro. Det var jättebra, eftersom vi också lagar mat och bakar mycket. Det borde också ge dig ett större urval om du kan tänka dig att köpa häll och ugn separat. Den Bosch
BoD: [citat] Värmer du upp en del av plattan sjunker fukthalten i den delen och flyttar till den kallare delen av plattan. Fukthalten kan alltså öka i andra delar av plattan, men eftersom det alltid finns fukt i en platta så har du under trägolv en ångspärr som ska stoppa den fukten. Jag vill nog hålla med om att det är trevligt med golvvärme under klinkers, trots att det kostar på. Det
BoD: Kolla med kökstillverkaren hur lådorna ser ut. Vi valde några 25 cm höga lådor men det är enbart lådfronterna som är så höga själva lådstommarna är bara drygt 7 cm höga. Vi har plastpåsar i en sån låda och alla (jag menar ALLA) plastpåsar åker ur och samlas längst in bakom lådan. Nån gång ska jag snickra egna kanter runt lådorna men tidsplanen för det är inte på
Gummigum: Vi satte kakellist under skåpen, också en 'uppstagande' faktor ;-)
byggimpert: [citat] Det vet jag faktiskt inte, "fältstudierna" inkluderade ingen provskurning, jag nöjde mig med okulärbesiktning ;D och för ögat så såg det då så rent och fint ut, "plupparna" kändes inte höga och kantiga iaf. så jag tänkte aldrig på att det skulle ha varit något problem att torka golvet, men eg. så vet jag ju faktiskt inte ;) //Christina.
Jesca_j: Det är bara att rengöra med samma medel som du brukar använda i duschen/badkaret. Betongglasen tål det mesta i rengöringsmedelsväg. Kalk tas bort antingen med citronsyra från ica. (eller annat medel mot kalk, kalcinex eller liknande)
byggimpert: Ang. svart bänkskiva finns en del att läsa i bif. tråd. kan vara värdefullt att förutom det estetiska, även fundera på den praktiska aspekten av helsvart bänkskiva. MVH/Christina. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1093544893
Aurusell: Vi har just kommit fram till att vår nya "Enkelstuga" skall ha ett nedsänkt badkar! Bara ett vanligt badkar men nedsänkt mellan golvbjälkarna i kryprumsgrunden. Eller?? Någon som har erfarenhet? Svårt att bygga? Hur lågt skall det sitta? (Vid mogen ålder blir det väl lite knepigt att kliva ned 50 cm i ett badkar fullt med slipprigt badskum). >>Stefan<<
eson: Det finns flex fog, framtagen för att användas vid värmeslingor och där det förekommer stora värme skillnader. Deitermann har en sån fog och är enligt mej den bästa
Biva: Här är en länk till Anbud och avtalsbekräftelse formuläret: http://www.boende.konsumentverket.se/Documents/boende/rot_form_2001.pdf Viktigt att bestämma slutdatum enligt mina erfarenheter. Ett renoveringsarbete på utlovat 4 v. slutade på 12 v. Nog för att jag fick ner priset, men ibland är tid mer värt än pengar och så kul är det faktiskt inte att ha hantverkare springa i huset hela
Lotta och Roger: Hej! Håller med Malin om spisflytten. Instämmer helt och fullt att lådor är bättre än luckor. Har du funderat på att bryta hörnan? Det tar lite mer plats, men jag gillar det. Jag har svårt att se hur det är tänkt vid fönstret...Finns där plats till skåp där? Då kan man kanske lägga en baldakin med ljus över fönstret, och även få in ett hörnskåp? Tycker annars att det bara
muppen: vi ska ha klinker på golvet sen garderober,skåp på båda sidor, en tvättbänk,en låsbar garderob, ett torkskåp,en värmepump och 3 ytterligare garderober...dörr ut till trädgård och den funkar som utgång från bastun i rummet bredvid när man vill kasta sig i snön...
markis: [citat] Vi som har snedtak i köket får nog köra på gladpack-spåret.. 8)