Håller på med badrummet på övervåningen och har en del funderingar om vad som stämmer..
Har sökt info i princip överallt och tyvärr får man väldigt tvetydig info... Såsom det iallafall är påbörjat och tänkt efter en hel del letande..
Badrummet kommer ligga mot en yttervägg. Ingen ångspärr ligger i ytterväggen utan den spärr som blir är fuktspärren i badrummet. En bastu kommer byggas vid detta badrum men separat från badrummet och även den angränsa mot två ytterväggar. Fuktspärrar från badrummet kommer inte gå bakom bastun utan framför. Golvet är reglat cc600 och ovanpå detta kommer jag lägga antingen golvgips 13mm + att fall kommer gjutas som blir ganska tjockt på en del ställen eller efter en del info på detta forum så har jag funderat på 8mm mineritskivor + att fall kommer gjutas även här. Golvvärme el (T2 röd?) kommer gjutas in och även gå i bastun. Bakom bastun mot yttervägg ligger ångspärr direkt med glespanel framför. Sedan är det gort en luftspalt ca 30mm innan regelverket för bastun kommer och denna luftspalt kommer även gå ovanför bastun. Regelverket kommer innehålla 50mm isolering. Utanpå regelverket så kommer masonit ligga. Därpå blir det ytterliggare en luftspalt på ca 25-30mm och sedan kommer stående bastupanel. Vid nederkant på vägg så kommer jag sätta upp en kant av gips på ca 10-15cm för att kunna sätta upp sjösten en bit upp på väggen så det kommer upp strax ovan nederkant av panel. Fuktspärr golv + ca 20 cm upp på vägg i bastun givetvis. Ingen golvbrunn i bastun men svagt fall kommer gjutas ut mot badrummet.
Generellt vad tror ni om denna lösning.
Kikar man på tylös basturitningar så nämner dem aldrig något om luftspalt bakom bastupanel. Likaså den välkända Martin Timell har slopat denna vid sina byggen men däremot har jag sett det på en byggbeskrivning jag fick från K-rauta. Vad gäller?
Enligt samma byggbeskrivning så står det heller inget om "bastuplast" bakom panelen men jag har sett det i andra diskussioner kring detta. . Där står det bara att masonit skall finnas. Vad gäller?
Mycket på en gång vart det men blir oerhört tacksam för kommentarer.
Mvh
Fredrik