Kök
larsnyander: Har du träbjälklag får du vara jä..igt försiktig när du tar bort plattorna. Skulle personligen fundera starkt på att låta pölen vara. Det är just runt golvbrunnen dom flesta vattenskadorna uppkommer. Har du betong under är risken mindre. Ett alt till att banka på med hammaren är att använda en vinkelslip med stentrissa och såga upp plattorna i mindre delar som du sen kan ta bort.
Charisma: Precis som byggimpert svarat här ovan så skulle inte jag heller välja en köksö eller en bardisk framför ett köksbord! Men finns det möjlighet till båda med gott om plast så skulle jag inte tveka! Är supernöjd med vår stora ö, men då har vi ett separat matrum intill. Hur stort är köket? Förslaget om en ö med hjul var läckert!
Snigel: Ja den var svår att hitta eftersom jag inte såg det här med 300 dagar..... Vi var i alla fall på IKEA igår och insåg att det inte ens var något alternativ eftersom det bara funkar på 60-skåp. Dessutom kändes den väldigt "taikon".
sofiarennerfelt: Nu har jag ringt och hört med en lackeringsfirma i Stockholmsområdet och jag fick följande priser: vanlig lucka: 125kr linneskåpslucka: 215kr låda: 75kr spackling av hål: 25kr Alla priser är inklusive moms. Alltså, hela kalaset går på strax under 3000kr vilket det säkerligen är värt!
koko: Vi kommer ha en plattsättare som gör det åt oss (anlitad på REKOMMENDATION av vår kompis snickaren, för de som sett min andra tråd...), och räknar med att han kan fixa ett litet fall även på de stora plattorna. Som jag skrev i min fråga är det meningen att de ska ha ett fall också. ::) ;)
Fasting65: www.blocket.se brukar funka finemang. Priset är ju starkt avgörande....
Pebbe: Det är ingen stor sak att kapa röret och sätt på en ballofix till kallvattenledningen. rörkapare och ballofix för ett par hundralappar löser det glöm inte gängtejpen bara.
JonasHolm: Jag tror också på idén med glasbetong... Sätt frostad glasbetock i det gamla fönstret och sätt någon form av belysning bakom... Det kan nog bli snyggt och upplevas som ett "fönster" med dagsljus bakom. /Jonas
ledighetskommiten: [citat] Var glad för kommunens tolkning av det. Det finns många handläggare som inte skulle göra den tolkningen. ;) Angående sovrum står det dock något kryptiskt (som vanligt i PBL och BBR) med att det räcker med att en del av ett rum (t.ex. vardagsrummet) kan avgränsas för att användas som sovrum. (D.v.s. ungefär som man gör i en etta.)
galitolo: Jag tycker inte att det är självklart att kakla ändå up till taket. Kungshus har i sitt hus på Villa Expo ett litet WC/Ducsh rum på ungefär 3.5- 4 m2 och tackhöjd är 2.6. Rrumet är kaklat med 10x10 kakel up till 2.5 höjd resterande 10 cm av väggar målade med vit tak färg. Jag tyckte det var fint. Det skapar gammaldagshus känsla. Jag själv funderar på att inte kakla ändå till
kinnhov: Hej, det finns en butik på nätet som säljer bla fiberoptik. Kolla in den. Vi har beställt golvspot från den och det fungerar bra. Lycka till. www.elbutik.se Den finns i malmö.
Norre: Talade med en golvläggare i dag.... Inga prob om bef plattor sitter fast. Tvätta av, matta ned de gamla plattorna, prima och på mde nya klinker. [citat] Kanske inte alls så enkelt om de sitter fast ordentligt, + att jag förmodligen måste spackla om golvet pga av håligheter och ojämnheter som blir när jag knackar väck den. I allfall så är denna lösning enklare för mig i alla fall. Nu
ille: Ett tips är att kolla upp var IKEA har för lerveranstider innan ni beställer. Vi beställde freden kommod, freden hylla och höllviken tvättställ, + lite annat i juni. Vi fick allt utom tvättstället på 10 dagar, men tvättstället var restnoterat och ska levereras 1:a veckan i september. Så nu får vi tvätta händerna i badkaret till dess :(
marten70: Använd dig av en flex-fog så får du så bra o stark fog som möjligt! se till att du maskerar alu-listen då den kan få fula utslag av fogen annars!
ledighetskommiten: Själv skulle jag tycka att det är värt en hel del eftersom jag tycker det ger en betydande höjning av komfort, men man är så olika. (Ligger en ganska ny tråd om en som inte tyckte golvvärme fyllde något komfortbehov hos dem. Vi är alla olika.) Om Ni är dumma eler inte beror på Era krav kontra priset. 20' är det knappast värt ... ;)
Mr_Smurf: Om du har tillgång till en windowsmaskin kan du ladda hem Kitchen Draw, http://www.kitchendraw.com/FTP/Kd452e.exe Jag hittade programmet på Hemlukans sida och testade det igår och det är det enda program hittills där jag enkelt kunde bygga mitt 120x120 spishörn som inte är standard på något sätt.
Metatron: Det finns färdiga diagonalskåp att köpa dessa är 1006mm finns på http://hemluckan.se
kalleanka70: Du menar att de som köper inte bryr sig om vad det kostar nicht war? ???
markis: - "Vad har du gjort? Du är ju blöt om fötterna!" - "Jag har bara varit på toaletten och tvättat händerna." ;D
VeronikaP: Tack för era svar, speciellt för bilden... Jag tror inte vi bryr oss om att gera, det känns lite skört. Det var en ide att täcka med en list vid hörnet! Tack igen, känner mig åter inspirerad att fortsätta bygga :)!!
tegelek: Hej Vi har förstått att kakel mm är väldigt mycket billigare i Tyskland. har också hört att det skall finnas "utställningar" i danmark där man först kan titta. Kanske finns detta också i Sverige. Någon som vet eller kanske har adress till hemsidor mm. tack för hjälpen
Hemmakatten: En dag i vintras kom vi hem o kände en skarp lukt av brinnade elkabel ( i vårt nyrenoverade hus!!). Maken (som är elingenjör , - eller nåt sånt) o sonen ränner runt i souterrängplanet för att hitta "den skyldige" apparaten. 45 minuter senare har inget fel eller brand hittas. Jag ringer brandkåren, som säger till oss att slå av huvudströmmen o utrymma huset! 5 minuter senare kommer
El_-micke: den skall isoleras i alla utrymme 50mm brandisolering är det som gäller
camli: Nej, tyvärr är det inte så smart planerat att det skulle gå att plocka bort några kakelplattor. Spegeln skulle då inte hamna rakt över handfatet... ::) Dessutom vet jag inte om det är värt jobbet. Det handlar om ett "extra" badrum i källaren som vi har fixat till med ganska enkla medel, ingen lyx nånstans. Klart att det skall vara snyggt ändå men med nån sorts ram runt spegeln så
Gummigum: Franke är bra - nu vet jag inte om Ikea har börjat med dämpade diskbänkar annars är det något man kan reta sig på när det knakar å svajar....och Frankes är skitsnygga!
mjmj: Ja, men då får vi samma fästen en gång till... och på måndag. Rörmokarn står "standby", och det vore trevligt med vatten i köket för första gången på 2 månader....