Kök
Snickarkungen: Yes (avståndet hos mig var ursprungligen ca 125mm men efter ny väggbeklädnad (kakel) har det minskat líte...)
Snickarkungen: Man kan väl säga att detta beror en hel del av hur van man är ;) Men ju mindre plattor desto jämnare underlag.
Calle_L: Vi har tegel bakom spisen i köket i vår lägenhet. Som sagt det är snyggt, Praktiskt är en annan femma. Men så farligt är det inte. Olja in teglet så är det okej. Men som sagt var försiktig när du fogar så du inte får fogen på teglet då är det som de säger svårt att få bort.
stewed: Det här ser ju faktiskt rätt så fiffigt ut: http://www.homeshop.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=856880858&pf_id=SE-281568&dept_id=SE-1
byggimpert: [citat] Sällar mig också till "traditionalisterna", tycker iof. inte att man behöver kunna stänga dörren precis, men avskildhet från v-rummet tycker jag är jätteskönt efter att ha levt med väldigt öppen planlösning i vårt förra hus. Däremot är det ju, precis som Dragonlady skrev, att man oftast hamnar i köket eller helt enkelt blir kvar där ;) så mitt önskemål skulle vara ett
byggimpert: [citat] Precis vad jag tänkte på, med träbjälklag så blir det ju (nästan) alltid vibrationer. mrZ, vad är syllomer för något?? //Christina.
jiad: Tack för era svar, nu har jag flera alternativ som jag skall undersöka ekonomiskt.
svhe: Hej! Har någon några erfarenheter av kök från Culimar.(www.culimar.com) Slutresultat, pris, att göra affärer med....' Jag är egentligen ute efter att hitta ett billigare alternativ till följande leverantörer: Kvänum: 240 000 SEK Lidhults: 240 000 SEK Kökssnickare Åraslöv, skräddarsytt: 210 000 SEK. Kökssnickare BA inredningssnickeri, skräddarsytt: 210 000 SEK. MVH Henrik
zankan: [citat] Jag kan komma med en direkt... Infälld ho brukar tendera till att bänkskivan ser ut som sju svåra år om man inte sköter det ordentligt. Men silikona ordentligt när du monterar hon . Och är det oljad ek....Se till att olja skivan med jämna mellanrum har. Av de kasnke 100 infällda hoar jag sett i mina dagar, så har nästan samtliga bänkskivor sett ut som skit pga bristandfe
saren2: Nej det behöver inte alls se tokigt ut!! Tvärt om! Jag har sett jättefina kök med långa, liggande handtag. Bänkskåpen hade utdragslådor och överskåpen öppnades uppåt. Skulle passa min smak perfekt. Snygga rena linjer. Vad jag förstår så kommer ju ni att ha vissa överskåp liggande. Då blir det nog mer enhetligt med alla handtag liggande. När jag provade att öppna dörrar,
Ziro: Dum fråga, men vad är egentligen primer? Jag förstår att det är nått guck man målar på väggen innan man kaklar, men vad är det för något? /Ziro
prinsessan: Fina badrum! Funderade faktiskt också på turkost ett tag. Svart klinkers är beställt med väggkaklet är knivigt värre. ;D ;D
Thomas_P: Jag tror att standard för avlopp (toa) är 125mm från väggen och ut till centrum av röret. Jag såg det nyligen i en annan tråd. Vad det beträffar handfatet så är väl det optimala om man kan gå in i väggen med det röret och då är väl standard 550mm från golvet. Jag är inte helt hundra där heller så verifiera uppgiften innan du tar fram verktygen... Tänk så fort man glömmer,
cubix: Tror knappast det har någon större betydelse vilka rör du väljer.
wilson: Enligt plattis polarn så är det bästa sättet att fixa till guckiga fogar med fröken Klorin. 8)
Nussen: Problemet är att så gamla badrum som Ni har så går stammarna inne i väggen som då måste brytas upp. Det är för att komma åt att dra nya utanpåliggande rör som skall anslutas där de gamla stammarna kommer in i rummet. Då ryker ofast badkaret eftersom stammarna ofta kommer in i väggen vid badkaret. Ett annat problem är att golvbrunnen också behöver brytas upp och bytas. Och i ett
jooselti: Hoppas hoppas!! ;D Att det finns riktiga takbjälkar, alltså! Ganska spännande att lyfta bort de gamla mattorna och ta bort takpappen å se vad som finns under...eller oxå biter vi oss i foten då vi gjort det, vem vet? Bra tips om att göra egna bjälkar av plank, tackar, tackar!
Snickarkungen: Mitt tips är att ta det säkra före det osäkra. Inget skoj att riva ner allt igen om du varit för snål med underarbetet. Gå in på Svensk Våtrumskontroll, http://www.gvk.se Där kan du ladda upp broschyren "Säkra Våtrum" på http://www.gvk.se/upload/LayoutKeramik.pdf Boverkets byggregler säger t ex att golv och väggar som kan komma att utsättas för vattenspolning skall ha ett
Snickarkungen: hmm vad är det för brunn tro? Själva golvbrunnen och klämringen är i stort sett alltid av vit plast. Däremot finns det silpaket i rostfritt alternativt kromad plast. Silen är inga problem att byta mot en kromad/RF och klämringen brukar inte synas då den oftast ligger under ramen/silen... Tycker du skall prata med hantverkaren så ni får en kromad sil, särskilt om ni begärt det innan.
mino: Japp, vi har gjort ett stort väggskåp till vårt kök för att passa den gamla stilen och 3m i takhöjd. Vi tog med bilder på serveringsskåpet och så gjorde snickeriet ett likadant skåp. Blev jättesnyggt. Mått (hxbxd) 150cmx100x32, pris 7500. Det viktiga om man skulle göra ett helt kök är väl att få måtten exakt rätt. Gamla kök är ju ofta inte helt spikraka... Går det att utgå
Cutlass: Jag har själv målat om våra vitvaror/tvättmaskin och torktumlare, använde Alcro servalack oljebaserad och en skum roller. Blev riktigt bra. Skall snart byta ut kyl och frys och har då tänkt mig limma på tunn trä faner på dörrarna för att sedan måla alt betsa. Cutlass
Drogen: Bl.a. Kvik har detta system. Om det går att köpa loss bara beslagen vet jag inte men man kan ju kolla...
Gutte: Vi har Glovabia mosaik 5X5 matt vit i köket tillsammans med ljusgrå fog. Vi håller på att skarapa bort fogen för att foga om till mörkgrå. Ljusa fogar är enligt mig kass att ha i et kök. Vårat kakel har bara suttit uppe i ett halvår och fogarna ser skitiga ut av allt fett osv.
Hawken: Tack för alla tips, dom behöver nog undersökas med tanke på offerten vi fick från Lidhults igår... ??? :)
sollentuna: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1107938250;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
Snickarkungen: Mitt tips i smutsdjungeln är att inte välja för ljusa fogar (om du ska klinka) för dessa blir smutsiga med tiden och är svåra att göra rena. För övrigt spelar det nog mindre roll vilken färg du har på golvet, men tänk på att natursten och oglaserade plattor drar till sig smuts och är mycket svårare att hålla rena än glaserade. Lycka till :)
Draven: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Badrum;action=display;num=1108929849;start=0]Badrum[/link] av Marlene Eskilsson.
zerre: Det låter som du skulle sätta dit en passande rörbit så att du kommer upp minst 4 cm över färdigt golv. Sedan spacklas fall m m för att sedan lägga tätskikt. Runt röret armerar du tätskiktet med en tätmanchett i passande storlek.