1 348 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Ful kakling - hjälp
Vår dumma kaklare har ställt till det.
När han kaklade vårt 5x5 mosaik i köket så började han inte vid bänkskivan utan uppifrån, ser det ut som. Det lämnar en cirka 15 mm bred springa längst ner. Att fylla hela denna med silikon blir ju skitfult, eftersom skarvarna i övrigt bara är ett par mm. Att kapa jättesmala "remsor" av mosaiken blir också fult (och svårt). Finns det någon lång smal "kakelremsa" man kan köpa (1,90)? Om bänkskivan varit trä skulle trälist vara en lösning, men nu är det svart granit.
Vi kanske måste knacka ner alltihop . . . (kaklades i fredags, men ej fogat än). Förslag?
Min dröm om ett "stilrent" kök börjar raseras alltmer, med alla små nödlösningar som kommit till under byggnationen . . .
När han kaklade vårt 5x5 mosaik i köket så började han inte vid bänkskivan utan uppifrån, ser det ut som. Det lämnar en cirka 15 mm bred springa längst ner. Att fylla hela denna med silikon blir ju skitfult, eftersom skarvarna i övrigt bara är ett par mm. Att kapa jättesmala "remsor" av mosaiken blir också fult (och svårt). Finns det någon lång smal "kakelremsa" man kan köpa (1,90)? Om bänkskivan varit trä skulle trälist vara en lösning, men nu är det svart granit.
Vi kanske måste knacka ner alltihop . . . (kaklades i fredags, men ej fogat än). Förslag?
Min dröm om ett "stilrent" kök börjar raseras alltmer, med alla små nödlösningar som kommit till under byggnationen . . .
Tja, en granitlist kanske inte är helt fel, om man kan hitta en som matchar bänkskivan. Fast det låter dyrt.
Hur man som plattsättare kan börja uppifrån i ett kök är för mig helt obegripligt - det är ju självklart även för en glad amatör att lägga den kapade raden av plattor upp under skåpen där den inte syns.
Att kapa remsor av mosaiken ser jag inte som ett problem, det är enkelt - frågan är väl hur det ser ut. I allt elände - tänk också på att detaljerna ni fokuserar på nu kommer vara osynliga om ett par månader. Antagligen kommer varken ni eller någon annan tänka på att bottenraden är kapad om ett tag.
Hur man som plattsättare kan börja uppifrån i ett kök är för mig helt obegripligt - det är ju självklart även för en glad amatör att lägga den kapade raden av plattor upp under skåpen där den inte syns.
Att kapa remsor av mosaiken ser jag inte som ett problem, det är enkelt - frågan är väl hur det ser ut. I allt elände - tänk också på att detaljerna ni fokuserar på nu kommer vara osynliga om ett par månader. Antagligen kommer varken ni eller någon annan tänka på att bottenraden är kapad om ett tag.
Tack. Kollade med stenfirman, och med den sorts granit skulle listen bli 3 x 5 cm ungefär och det är i tjockaste laget :-/ De gav mig alternativet att kapa "remsor" från granitgolvplattor i stället.
Och tack Mathias. Du har rätt. När det är fogat och klart och bänken belamrad med kaffebryggare och dylikt, så känns kanske inte detta som ett väsentligt problem längre.
Men retligt är det.
Och tack Mathias. Du har rätt. När det är fogat och klart och bänken belamrad med kaffebryggare och dylikt, så känns kanske inte detta som ett väsentligt problem längre.
Men retligt är det.
De frågade särskilt vilken stensort jag hade. Gissningsvis får de väl leverans av färdiga skivor 3 cm tjocka utomlands ifrån, och kanske de inte kan skära smalare bitar än 5 cm. Känner mig inte lika desperat idag, som tur är. Vi hittar nog på nåt så småningom.
Klicka här för att svara