Hej! Vi håller på att handla upp ett kök och på förslaget finns en baldakin med en spot ovanför varje skåp. Köket har vita luckor gråa stoooora kakelplattor på väggen och en grå laminatskiva.Hör en baldakin hemma i ett modernt kök eller är det mer för "lantkök"? Jag blir inte klok....

Jag vill inte ha ljusrampslister då det förtar rymdkänslan i köket och jag tycker det skickar mig till ett kök från tidigt 90-tal. Hur löser jag en snygg och vettig arbetsbelysning under skåpen utan ljusrampslist?
Snygg ljusrörsramp? 20W spottar? Ful ljusrörsramp?
Annat?

Tacksam för din hjälp!!!
Mvh
Lars

Är personligen inte förtjust i baldakin, men det är ju en smaksak förstås :)
Dessutom tror jag baldakinens främsta uppgift är att belysa skåpluckorna och därmed uppnå ljuseffekter, kan inte tänka mig att man klarar sig utan bänkbelysning trots den, borde bli mörkt längst in på arbetsbänken (fast det vet jag inte med säkerhet).

Finns många snygga armaturer att montera under överskåpen som man inte behöver ljusrampslist till.
Diskretast är ju förstås infällda spottar (i botten på väggskåpet)
Bifogar en länk till en tråd där lysrörsarmaturer rätt nyligen avhandlades, fanns förvånansvärt många riktigt snygga :o

MVH/Christina.
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kokobad;action=display;num=1106257748

Hej & tack! Min tanke är inte att utesluta belysning under skåpen utan vilken övrik takarnatur jag behöver.
JAg skall genast kolla länken!
Mvh
Lars

Hej igen!
Jag kommer inte åt eltips.com. Existerar den?
/L

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.