Jag håller på och planerar mitt kök (Mano ifrån kvik) men kan inte bestämma mig för om jag ska ha bänkskiva i valnöt eller i svart granit. Det skulle vara kul och höra vad ni har för synpynkter på för och nackdelar med respektive, så det är bara att ösa på med era förslag.

Det finns flera gamla trådar om detta som du kan söka på, men här kommer mitt svar i alla fall!

Vad gäller det estetiska så tycker jag de är likvärdiga, men det är ju personlig smak.

Jag röstar dock för granit, då det är oslagbart vad gäller det praktiska! Du kan ställa varma kastruller på det, skära bröd, perfekt bakyta, nästan underhållsfritt... den håller i evighet med andra ord!

Träskivan kräver ett stort underhåll. Du kan heller inte "misshandla" en träskiva på samma sätt som en stenskiva, snarare är det en väldigt känslig yta.

Jag vet faktiskt inte vad som är dyrast, antagligen är det granit. Men det finns en annan aspekt, tycker jag. Skaffar man en träskiva är det ju endast för det estetiska, inte för att man vill åt en tålig yta, så då tycker jag att man behöver åtminstone en 5 cm tjock skiva för att det liksom ska vara någon idé. Förstår ni resonemanget? Skaffar man däremot en stenskiva, är det framförallt för att man vill åt det oslagbara materialet och då tycker inte jag att man "måste" ha en extra tjock skiva (även om det förstås är snyggt med 4-5 cm).

Lycka till!
:)

Jag hade träbänkskivor i förra köket. Vi kom aldrig riktigt överens. Trots idogt oljande och torkande så blev skivan ful med tiden. Speciellt runt den infällda hon och vid kaffebryggaren. Däremot fungerade det bra på de bänkskivor som inte hade daglig kontakt med vatten.

När vi nu bytte kök så valde vi granit på alla bänksivor utom den högre delen på köksön där vi har oljad ek.

Jag tycker nu att vi har hittat det bästa av två världar. Oljad ek som är vackert och varmt att luta sig mot när man sitter vid köksön och granit runt induktionshällen, diskhon och alla ytor där jag kladdar, bakar, ställer ifrån mig varma saker.

Granit. Helt klart.
Repetera alla ovan nämnda argument.
Visst tusan är 50mm (eller 70mm som en fd.arbetskamrat hade ;)) Valnöt fräckt som få, men 40mm underhållsfri svart Granit vinner alltid.

Enda nakdelen med granit är att om du tex. tappar en tallrik på skivan så går tallriken i bitar.
Granit kan även vara något kännslig för starka syror, men samtidigt är det ett homogent material så det Går att polera bort eventuella ytskador.

Behandla Granit med tygtrasa och paraffinolja.

Hej,

Vi har granit i köket och massiv bok i tvättstugan. Det senaste ångrar jag djup. Jag behandlar mina granitskivor med paraffinolja ca. var tredje månad, samt torkar av med lite-lite diskmedel på wettex.

Välj granit, håller på längden.

Mvh/ Capi

Har 40 mm svart granit, snyggt och väldigt svart, har bara oljat in den en gång på 2,5 år och ser fortfarande ingen anledning att göra det fler gånger.
Men... slitstark är den men jag avråder från SVART granit, allt syns med en gång på den ,smulor, damm fettfläckar etc, det blir ett himmla torkande. Välj gärna granit men ta en gråspräcklig eller liknande.

Tror det mesta bottnar i tycke och smak........
för min egen del gillar jag inte granitskivorna, tycker mest dom känns pråliga och kalla, men, men det är ju min åsikt.

håller dock inte med lbg om att en träskiva kräver stort underhåll, oljar man in den rätt från början så räcker det lätt att efterbehandla den en gång om året och det tar ca15 min.

en nackdel med granitskivan är att jag tror att den kommer bli väldigt otrendig relativt snart, vilket kanske inte är så roligt. men visst har den sina praktiska fördelar det kommer man inte ifrån. har man det som största argument så ska man ju absolut inte ha några trägolv och definitivt inga oljade sådana :-/

vad det gäller tjockleken på skivan så känns det som den ena ska vara värre än den andre, jag tycker det ska smälta in rätt i miljön och där får man försöka hitta den rätta känslan så det ser snyggt ut. i vårt fall kunde vi välja helt fritt (ek) utan att priset påverkades nämnvärt då det enda vi behövde betala för var det extra materialet men vi valde ändå inte tjockare än 40mm då det passade bäst enl. vårt tycke. dock tog vi den i helstav vilket gjorde hela skivan........

Helt OT men vi var och jobbade på en fläskvilla där dom la in en 80mm granitskiva.....fett

pappskallen skrev:
en nackdel med granitskivan är att jag tror att den kommer bli väldigt otrendig relativt snart, vilket kanske inte är så roligt. men visst har den sina praktiska fördelar det kommer man inte ifrån. har man det som största argument så ska man ju absolut inte ha några trägolv och definitivt inga oljade sådana :-/
Det har ju varit "trendigt" med granitskiva lika länge som träskiva, d.v.s många herrans år. Det är ju inget som kom igår precis... Skulle snarare vilja påstå att granit använts väldigt länge, både i badrum och kök. Tror definitivt inte det är en övergående trend, snarare tvärtom.

Själv kommer vi heller inte ha trägolv eftersom vi just tycker att sten har så stora fördelar. Det blir granitgolv i entré, hall, kök samt i alla sällskapsutrymmen (totalt 110 kvm). Härligt underhållsfritt! Jag tycker även trägolv är jättefint och vi kommer att ha det i sovrummen samt i bibliotek/TV-rummet där det är mindre slitage.

:)

pappskallen skrev:
en nackdel med granitskivan är att jag tror att den kommer bli väldigt otrendig relativt snart, vilket kanske inte är så roligt.
Att du inte tycker att det är snyggt är en sak och det är förstås helt ok, smaken är ju olika.

Men jag tycker att rädsla för att något ska bli otrendigt är bland de absolut sämsta argumenten som finns för att inte skaffa något som man tycker är båda praktiskt och snyggt och det känns väldigt tragiskt om någon låter sig styras av vad man tror kommer att bli framtida trendskribenters nycker.

Själv bryr jag mig inte det minsta om någon påstår att det material jag har i köket är otrendigt, ifall jag tycker att det är snyggt och praktiskt.

men visst har den sina praktiska fördelar det kommer man inte ifrån. har man det som största argument så ska man ju absolut inte ha några trägolv och definitivt inga oljade sådana :-/
Så om man tycker att det viktigaste med köksbänkskivan är att den tål köksarbete bra, så följer det automatiskt att man inte vill ha trägolv? Det finner jag också vara ett otroligt dåligt argument. Golven ska knappast utsättas för exakt samma behandling som köksbänkskiven, och man ska knappast gå, springa, krypa, ramla och hoppa på bänkskivan.

I vårt kök väljer vi granit runt diskhon och ekskiva på de ytor som inte regelbundet ska utsättas för vatten. Vad gäller golven har vi mest trägolv, men i kök, grovkök, hall och badrum har vi klinkers.

jag bör nog utveckla mitt resonemang lite, det ser jag när jag tittar på mitt inlägg oxå.

det jag tycker är lite synd när folk gör sina materialval i sina hus är att dom gärna snöar in på vad diverse tidningar och tv-program exponerar stenhårt. dessa saker tenderar att inte vara särskilt tidlösa utan nischar sig gärna till ett fack, en tidsperiod.
Många jag träffat som gjort på just detta sätt beklagar sig över att deras val blev omodernt så snabbt och att dom hellre skulle valt något mer tidlöst. jämför med ex. lejongula vitvaror på sjuttiotalet......

Det är just detta jag vill framhäva att jag inte tycker att granitbänkskivorna är särskilt tidslösa jämfört med ex. en träskiva och det är något man kanske bör ha i åtanke.

sen är det naturligtvis helt och hållet upp till var och en att inreda sitt hem efter ex. inredningstidningar om man nu vill det men jag vill gärna belysa medaljens baksida.

jag har själv tyckt att vissa prylar är jättecoola och snygga men valt att avstå dom pga. jag vet att jag kommer tröttna på dom och att dom blir omoderna snabbt. rätt eller fel, men det har varit mina val.

Sen till det här med det praktiska........jag tycker det är lite konstigt att man prioriterar att det ska vara så uuurpraktiskt i ena änden medans det inte tänks på det i andra lägen där det är minst lika berättigat pga. att form och flärd går före, men visst det är praktiskt med granit, dock upplever jag inte träbänkskivan som särskilt ömtålig eller svårrengjord, så för mig håller egentligen inte det argumentet.

Hoppas inte det svider för hårt om jag skulle råka klanka på något dyrt och snyggt som ni satt in i era kök ;) ;)

pappskallen skrev:
det jag tycker är lite synd när folk gör sina materialval i sina hus är att dom gärna snöar in på vad diverse tidningar och tv-program exponerar stenhårt. dessa saker tenderar att inte vara särskilt tidlösa utan nischar sig gärna till ett fack, en tidsperiod.
Många jag träffat som gjort på just detta sätt beklagar sig över att deras val blev omodernt så snabbt och att dom hellre skulle valt något mer tidlöst. jämför med ex. lejongula vitvaror på sjuttiotalet......
Självklart är det illa när folk luras köpa lejongula vitvaror för att det är trendigt, men det är knappast det vi diskuterar här. Vissa material och vissa färger är sådana som alltid funkar, även om de är helt ute ibland. Ibland är ek helt ute, ibland är vitt helt ute, ibland är marmor helt ute, ibland är alla stenmaterial helt ute, och så vidare, men generellt kan man säga att naturmaterial och vitt är det som klarar sig bäst över tiden. Både ek och granit tillhör de naturmaterial som aldrig kan bli lika ute som artificiellt skapade lejongula vitvaror, lila golv eller betong. Granit har används sedan stenåldern, romarna hade marmor i sina bad, inredningsdetaljer i ek har funnits i väldigt lång tid.

Alla dessa har haft perioder då det varit "ute" att använda dessa saker, men under 90% av tiden har det funkat.

För lejongula vitvaror är det tvärt om - under nästan hela sin existenstid har det varit otrendigt och trendigt blir det bara lite då och då i några år för att sedan försvinna.

Sen till det här med det praktiska........jag tycker det är lite konstigt att man prioriterar att det ska vara så uuurpraktiskt i ena änden medans det inte tänks på det i andra lägen där det är minst lika berättigat pga. att form och flärd går före, men visst det är praktiskt med granit, dock upplever jag inte träbänkskivan som särskilt ömtålig eller svårrengjord, så för mig håller egentligen inte det argumentet.
Jag har haft träskiva vid diskho under många år och vet vilka problem det innebär. De är inte ohanterliga, men man får sandpappra och olja ibland för att hålla den fin, speciellt i barnfamiljer.

Sedan vad gäller att det finns personer som ibland väljer det mest praktiska och ibland väljer det snyggaste så är väl det knappast konstigt.

Det beror ju på hur mycket man tycker sig vinna estetiskt genom att offra lite användarvänlighet. Det finns nog knappast någon som bara ser till det estetiska och knappaste någon som bara ser till det praktiska och då blir det en naturlig följd att man kompromissar lite däremellan och ibland väljer det snyggaste och ibland det mest praktiska. Det gäller säkert dig också.

Detta har dock inget som helst att göra med diskussionen i denna tråd - träskiva kontra granitskiva.

Hoppas inte det svider för hårt om jag skulle råka klanka på något dyrt och snyggt som ni satt in i era kök ;) ;)
Det verkar lite som att du tar illa upp över att folk klankar ner på ek, så därför vill jag säga att jag tycker att både ek och granit är utmärkta material för detta. Båda är snygga, båda är naturmaterial (och därmed relativt tidlösa), och båda funkar för köksbänk. Personligen vill jag ha ett mer fukttåligt material vid diskho, men det går med ek också.

C
pappskallen skrev:
Det är just detta jag vill framhäva att jag inte tycker att granitbänkskivorna är särskilt tidslösa jämfört med ex. en träskiva och det är något man kanske bör ha i åtanke.
:-? Är det något som är trendigt så är det väl bänkskivor i trä?

pappskallen skrev:

Förstår inte alls hur man kan tycka att granit inte skulle vara tidlöst, precis som Ksund skriver, är det ett naturmaterial (precis som trä), och kommer alltid att vara tidlöst. Visst kan det variera i färg och form, just nu är svart granit väldigt hett, sedan kanske det blir gråspräcklig eller grön. Ek är fortfarande hett, men sedan kanske ett annat träslag tar över helt?

Håller även för övrigt helt med Ksund i det han skriver och jag tycker också att trä är ett mycket fint material. Vad gäller det estetiska är de likvärdiga enligt mig, men så vinner graniten vad gäller det praktiska, så valet blir enkelt för mig... :)

Alla har olika tycke och smak, det är roligt att diskutera. Man kan ju få nya infallsvinklar! Jag tar absolut inte illa upp om du inte tycker om granit, jag själv älskar det, och det är det allra viktigaste! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.