N
Håller på att montera socklarna på ett ikeakökoch har fått lite problem.
Min skåpsrad slutar en bit in i rummet så jag skall ha en sockel på kortsidan. Men jag får inte dit den därför att i bakre kanten på skåpet går stödlisten som skåpet vilar på ända ut till skåpets slut. Benen till skåpen, som sockeln skall fästas i, sitter en bit in under skåpet. Det är endast sidorna på skåpet som vilar på stödlisten.

I hörnen där socklarna möts så går det inte att fästa både sockeln som kommer framifrån och den som är på kortsidan i samma ben. Försökte att fäste sockeln som kommer framifrån i ett tidigare ben men det resulterade i att änden på sockeln står ut.

Är det någon som känner igen dom här problemen och hur har ni löst dom?

Är inte riktigt säker på att jag förstår det med stödlisten, men kapa av den om den är i vägen längst ut.

Det andra däremot, det går att fästa både kortsidan och långsidan i samma ben, vänd ena halvringen uppåt och den andra nedåt så får de plats

/M

Hej,

inte riktigt säker på att jag förstår det där med kortsidan. Har själv satt där, visserligen kommer den närmre kanten på kortsidan än på framsidan, vill man inte det går det ju att borra nya hål lite längre in.

Som mikkat sa, vänd ringen så går det bra att ha två ringar på samma ben...de är något förskjutna beroende på hur du vänder dem.

N
skåpet har en stödlist som är fäst i väggen, som pga skåpets konstruktion så stöder den bara skåpväggarna eftersom att dom är längre ner än själva bottenplattan. Funderar på hur viktig den där stödlisten är, borde ju hålla utan eftersom att skåpet ju har ben också.

Provade att svänga ringarna åt olika håll men måste väl prova igen om ni säger att det skall gå.

Hej igen,

har skippat listen på väggen i alla fall i alla hörn, ev. på resten med, benen räcker gott.
Lättare att justera höjden och inga problem med sockeln heller på det viset.

Funkade för mig att vända "ringen", då kommer den på lite olika höjd....

Ska hålla med bara benen, listen som fästes i väggen är ju till för att göra det enklare.
En köksÖ ex står ju bara på benen, och det med ringarna funkar, har sjlv gjort så

/M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.