Har en kompis som jobbar med vitvaruservice & jag bad honom kolla med Siemens & Bosch Sverige om det var så att de hade Europagaranti, de hade blivit skitsnea och sagt att "Det är inget vi befattar oss med, utan de ska köpa i varor för Sverige i Sverige". Vilket innebär att de känner av konkurensen från övriga Europa & är sura som ättika för det. Dock har jag inte en aning om de har sk. Europagaranti eftersom de inte behagade svara Ja eller Nej på frågan. :)

Är inte det en "sån där EU-grej", dvs de är skyldiga att ge service/garanti på den??? :-?

På garantisedeln som följde med min svenskköpta Whirlpool ugn står det att garanti bara gäller för produkter inköpta i Sverige. Men eftersom jag ville köpa häll och diskmaskin i Polen hörde jag med Whirlpool Nordic AB och de påstår annat (så jag köpte i Polen).
J= Jag
W= Whirlpool

J:
Meddelande: Hej, jag undrar om Whirlpools produkter omfattas av Europagaranti eller inte.

W:
Hej.
Vi har 1 års garanti .
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB

J:
Hej,
gäller 1 års garanti oavsett i vilket EU land man har köpt produkten?

W:
Det är alltid landets garanti som gäller, landet där produkten finns placerad.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB

J:
Tack, då förstår jag. Den 1 åriga garanti gäller oavsett var jag har köpt produkten. Om jag köper t.ex. en Whirpool mikrovågsugn under min semesterresa i Tyskland och sedan använder produkten i Sverige och den går sönder inom 1 år så kan jag kontakta Whirpool i Sverige för att få felet åtgärdat.

W:
Ja, det är vår 1-åriga som gäller då. Det du bör tänka på är att du förmodligen inte kan få tag i en svensk bruksanvisning om denna modell ej finns i Sverige.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.