12 193 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
billigare vitvaror i tyskland
Har en kompis som jobbar med vitvaruservice & jag bad honom kolla med Siemens & Bosch Sverige om det var så att de hade Europagaranti, de hade blivit skitsnea och sagt att "Det är inget vi befattar oss med, utan de ska köpa i varor för Sverige i Sverige". Vilket innebär att de känner av konkurensen från övriga Europa & är sura som ättika för det. Dock har jag inte en aning om de har sk. Europagaranti eftersom de inte behagade svara Ja eller Nej på frågan. 
På garantisedeln som följde med min svenskköpta Whirlpool ugn står det att garanti bara gäller för produkter inköpta i Sverige. Men eftersom jag ville köpa häll och diskmaskin i Polen hörde jag med Whirlpool Nordic AB och de påstår annat (så jag köpte i Polen).
J= Jag
W= Whirlpool
J:
Meddelande: Hej, jag undrar om Whirlpools produkter omfattas av Europagaranti eller inte.
W:
Hej.
Vi har 1 års garanti .
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
J:
Hej,
gäller 1 års garanti oavsett i vilket EU land man har köpt produkten?
W:
Det är alltid landets garanti som gäller, landet där produkten finns placerad.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
J:
Tack, då förstår jag. Den 1 åriga garanti gäller oavsett var jag har köpt produkten. Om jag köper t.ex. en Whirpool mikrovågsugn under min semesterresa i Tyskland och sedan använder produkten i Sverige och den går sönder inom 1 år så kan jag kontakta Whirpool i Sverige för att få felet åtgärdat.
W:
Ja, det är vår 1-åriga som gäller då. Det du bör tänka på är att du förmodligen inte kan få tag i en svensk bruksanvisning om denna modell ej finns i Sverige.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
J= Jag
W= Whirlpool
J:
Meddelande: Hej, jag undrar om Whirlpools produkter omfattas av Europagaranti eller inte.
W:
Hej.
Vi har 1 års garanti .
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
J:
Hej,
gäller 1 års garanti oavsett i vilket EU land man har köpt produkten?
W:
Det är alltid landets garanti som gäller, landet där produkten finns placerad.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
J:
Tack, då förstår jag. Den 1 åriga garanti gäller oavsett var jag har köpt produkten. Om jag köper t.ex. en Whirpool mikrovågsugn under min semesterresa i Tyskland och sedan använder produkten i Sverige och den går sönder inom 1 år så kan jag kontakta Whirpool i Sverige för att få felet åtgärdat.
W:
Ja, det är vår 1-åriga som gäller då. Det du bör tänka på är att du förmodligen inte kan få tag i en svensk bruksanvisning om denna modell ej finns i Sverige.
MVH
Konsumentkontakt
Whirlpool Nordic AB
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden