5 705 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Automatisk kastrullavkänning på häll?
Vi har fått upp ögonen för induktionshällar med automatisk kastrullavkänning. T.ex.Electrolux EHD68200P. Det varkar ju fantastiskt smidigt! Att kunna ha kastruller mellan 125-210 mm på alla "plattor". Nu är jag nyfiken på om någon har testat detta i verkligheten? Har letat på nätet utan att finna det.
Vad händer om kastrullen är >210 och mindre än 125 (inte så troligt kanske)
Fungerar det?
Vad händer om kastrullen är >210 och mindre än 125 (inte så troligt kanske)
Fungerar det?
Har precis byggt ett kök med induktionshäll.. Kommer aldrig att köra något sämre än det ! Vi är supernöjda.. Och ja automatisk katrullavkänning fungerar förvånadsvärt bra.. Jag har provat att ställa olika katruller på de olika plattorna och hällen varnar om man ställer dit en för liten/för stor katrull samt att den varnar om inte katrullen är av induktionstyp... Riktigt bra ! Har en Electrolux men har inte modellnamnet i huvudet... Tar man bort kastrull/stekpanna så stängs plattorna av sig automatiskt efter en stund.. m.m.m.
Vad roligt att någon har testat! Det känns ju aldrig bra att vara först
Fick offerten idag från den lokala handlaren och det kostar ju en del... Viktigt då att man blir nöjd.
Ingen annan som har erfarenhet?
Ingen annan som har erfarenhet?
Har inte i princip alla induktionshällar kokkärlsavkänning? Det ligger väl i teknikens natur att bara det som har magnetisk kontakt med hällen värms upp? Däremot så tycker jag att det verkar smart att man kan använda två zoner för ett kärl, om man har ett väldigt stort eller avlångt kärl. Vi valde en 80 cm bred bosch, med kokkärlsavkänning med med "vanliga" runda cirklar utmarkerade. Dock ser jag dem mer som ett maxmått än som en rekommendation för vilken man bör använda. Men den ni tittat på ser trevlig ut, det tycker jag, och har ni inte haft induktion tidigare så väntar en ny era!! 
Klicka här för att svara