Kök
Dilato: [citat] Alltså är det en spis som TS inte ska köpa. Visst är det för djävligt att det mest grundläggande en spis behöver, nämligen hur den ansluts och dess effekt per fas inte framgår TYDLIGT i beskrivningen!
Glosny: [citat] Tackar! Oklart hur gammal då den fanns vid inflytt för ett år sedan. Det är definitivt en IKEA Tollsjö! Tack! Garanti blir nog svårt utan kvitto tyvärr :-(
BirgitS: Det beror även på hur golvet är gjort. Är det ett golv med trä i som rör sig över året när luftfuktigheten ändras så får man normalt inte ha golvet under en köksö, eftersom köksön hindrar rörelsen. Det innebär att golvet kan sluta mellan täckskivor/sockel och skåpens ben och så finns det inget under köksön, eller så är det stora hål kring benen för att tillåta att
joasag: [citat] Vet inte om det skiljer när det är en bänkskiva av trä, men jag köpte till slut Ottoseal® S70 och fogade med, detta mot en bänkskiva i Dekton. Antagligen duger nästan vilket silikon som helst, men med en dyr planlimmad häll så kan det vara värt att följa instruktionerna.
Hejhoppsan1: [citat] Vi har också ett sånt här kök! Underbart med plastlådor som spricker och går sönder. I vårt kök så finns det en ny låda byggd av trä, resten är orginal. Underskåpen med hyllor i kartong är också en hit. Byggde du nya lådor eller hur blev det för dig?
Farstatjej90: På min köksfläkt som jag ordnade med nyligen så fanns fyra skruvar på undersidan och när man lossar dom föll liksom en insats ned med filter och lampor och nåt kretskort. Den hängde i nån flexibel slang för ventilation som jag skruvade av. Det var inte så krångligt... Har du testat skruva lite? Kan du inte ta en bild på hur det ser ut underifrån?🤔
Småfixren: [citat] Tack för svar. Vill inte ta bort, men inte heller vara utan vägg skåp på vänstra väggen. Kan ju regla upp bakom dem och på så sätt täcka ventilen. Såklart skall jag ha slang dit 😉
Djeppe: Hej, ska köpa ny induktionshäll och funderar på en Siemens med flexibel kokzon. Flertalet av dessa har ju en prickad yta som visar de sk zonerna. Min farhåga är att jag tänker mig att dessa "prickar" lätta kan försvinna (repas bort) när man använder stekpannor och kastruller och då ser hällen inte lika fin ut längre. Någon med erfarenhet? Köpråd? Don'ts eller Do's? Tack på
zimex: [citat] Tack för svar! Med loft så menar jag en "lägenhet" på övervåningen i extrahuset på gården. Lutande tak där. Jag kommer köra på en kolfiltrerad fläkt. /Simon
Fixalgh: [citat] Aha så bra, då vet jag till nästa gång. Stort tack! Nu löste jag det akut med bakpulver och ättika 😀.
Skaploff: Hej! Hittar mycket info kring hur man bygger ett "eget" kök med shaker stil utifrån IKEAs stommar. Det enda jag inte förstår är hur man bestämmer storlek på lådfronter och därmed vilken höjd lådorna sitter på. Eftersom det ska sitta distanslister mellan lådorna blir fronterna inte av standard-storlek. I stommarna finns ju förborrade hål får lådutdragningen. Hade tänkt beställa
Larsa: [citat] Tycker själv att tvättställ är könsneutrala… (förlåt, läste fel först och tyckte det blev roligt med ”hon”) 😀
L Jan: Undrar om någon känner till? I bruksanvisningen står det översatt till svenska. Om man skall tex hälla på mer ketchup i en gryta så skall man öppna dörren hälla i ketchupen, sedan lägga tillbaka flaskan och stänga dörren. Man skall dvs inte öppna dörren två gånger. Ovan skall spara energi och kyla, jfrt med att stänga dörren två gången eftersom draget drar då ut mer kyla.
tergo: jag använder mina gamla husqvarna skåp på mina nya electrolux skåp en nackdel är att de nye skåpen är ca 4 cm djupare, men man vänjer sig mina skåp var justerbara på höjden
BirgitS: Inte vätska utan andra enkla metoder som kan hjälpa: Vaskrensare: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/rengoring-och-underhall-vvs/avloppsrensningsverktyg/vaskrensare-025479/ Rensband: https://www.clasohlson.com/se/Rensband/p/40-6851
Milleeagle: Jag har ett gammalt kök, förmodligen byggt någon gång på 90-talet. Jag har inget behov av att byta ut hela köket. Däremot har några av lådorna börjat gå sönder. Är det någon som känner igen modellen och har tips på hur jag skulle kunna lösa mitt problem? Skulle man t.ex kunna montera ikea lådor istället? Måttet på stommen är 40cm x 72cm Mvh Emil
AG A: Lägg upp lite bilder på dem, så kan vi nog avgöra om det går att få ordning på dem.
pelpet: [citat] Tack för tre bra input. Du har nog rätt i att rostfritt skulle vara snyggare. Tyvärr är vitvarorna rätt nya men det kanske kan vara värt att fundera över ändå.
evoline: Vilka skruvar för att montera Metod upphängningsskena? På trä och gipsskiva och reglar: Kullrig träskruv på 5–6 x 60–70 mm rekommenderas, enligt det man läst online. Exempel: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/inomhusskruvar/traskruvar/traskruvar-303040/ Om reglar inte används och väggen är av lättbetong och puts: Är 8 x 65 mm nylonplugg tillsammans med 6
chrell: Nu behöver jag hjälp. Jag har ett gammalt, inbyggt kyl/frysskåp från IKEA/Whirlpool. Den senaste tiden har det varit så man verkligen måste trycka till kylskåpsdörren för att den ska stängas. Men nu har dörren börjat öppna sig av sig själv när man har stängt den. Det visar sig att skåpsluckan som kylskåpsdörren sitter ihop med fjädrar utåt när man separerar dem. Så jag
HeddanL: [citat] Nej det har du nog rätt i, det kanske är från kallvattnet… Vet bara att från kranen går vatten till diskmaskinen.
torparavgrund: Har du skruvat dem så att det motsvarar ca 1,5 skruv i regel per stomme räcker det gott och väl, i synnerhet om du har fötter under. Jag skruvade min i plankstomme med ca 750 mm mellan skruven, använde vanliga 4,5x45mm montageskruv. Dessa fyra stommar + bänkskiva har inte rört sig en mm. Jag har också såna fötter under som står i skarvarna mellan stommarna, mest för att det är ett
Paula södra Gbg: Hej hej, någon som har tips på vad vi kan göra med en ganska gammal diskmaskin som inte kommer vidare i programmet. Fastnar efter spolning, då den bara står o klickar/tuggar… Trasig och bara att slänga eller nåt vi kan göra?
16386: Det ser ut att vara en lägenhet så du kan ju börja med att fråga styrelsen. Annars borde ritningar etc finnas på Stadsbyggnadskontoret eller motsvarande enhet i kommunen. En gissning baserat på takhöjd och överluft är att lägenheten är från första decenniet av 1900-talet, och då är väggen troligen av tegel eller trä med vassmatta och puts (kloasongvägg) - inte betong.
IdaPiramida: Hej, Jag har problem med köksblandaren! Kolla videon! Vad ska jag göra? Byta packning eller? Vet någon vad heter den här modellen? Tack på förhand!