35 755 läst ·
72 svar
36k läst
72 svar
Induktionshäll med inbyggd fläkt
Tack för snabbt svar! Ja nä kolfilter känns intiutivt inte som den bästa lösningen. Men alla tillverkar verkar "förespråka" denna. Kanske för att den är enklare och de inte behöver tänka på ansvar tex med allt vad en väggenomföring innebär?J JoEmLu skrev:Detta är Ikeas, vi är nöjda över förväntan. Jag var skeptiskt först och ville köpa annat märke, men nu när vi kör den är jag mer än nöjd med just fläktfunktionen. Själva spisen misstänker jag att siemens och liknande märken är lite bättre på just touch, funktioner och så. Men då jag aldrig testat någon och inte har något att jämföra med är jag nöjd med Ikeas.
Det är egentligen bara en en böj, som du ser på bilden. Gick inte att göra på annat sätt när den kommer så jäkla långt ner mot golvet.
Vi borrade hålet innan montage av spis, hade hoppats det gick att köra utan den vita kopplingen på utblåset. Med facit i hand skulle man ha borrat hålet i golvnivå för finare finish.
Yttervägg ja.
Avråder dig verkligen att köra med det medföljande kolfiltret och utblås under sockeln med blåset rakt mot fötterna.
Vi kan gå bakåt i väggen (yttervägg) och till siemens (som vi köpt) finns adaptrar från rektangulärt till runt och 90gradersböjar så jag hoppas vi får till det så annars får vi köra nån patentare med flexrör enligt din lösning.
Hej,
Tänker att jag lånar tråden lite 😀
Jag har nyligen köpt en Bora Pure med kolfilter som ska monteras i en köksö. Nu funderar jag dock på om det vore bättre att istället använda frånluft, eftersom vi ändå ska renovera hela köket.
Min plan är att dra röret rakt ner genom golvet till krypgrunden, för att sedan vinkla det och leda ut luften genom grundmuren.
Hur mycket bygger det platta röret som ansluts på baksidan av Bora-hällen? Jag planerar att ha ett avstånd på drygt 10 cm mellan ryggarna på köksöns skåp, så att röret får plats utan att inkräkta på skåpens utrymme.
Räcker 10cm tro?
Jag har nyligen köpt en Bora Pure med kolfilter som ska monteras i en köksö. Nu funderar jag dock på om det vore bättre att istället använda frånluft, eftersom vi ändå ska renovera hela köket.
Min plan är att dra röret rakt ner genom golvet till krypgrunden, för att sedan vinkla det och leda ut luften genom grundmuren.
Hur mycket bygger det platta röret som ansluts på baksidan av Bora-hällen? Jag planerar att ha ett avstånd på drygt 10 cm mellan ryggarna på köksöns skåp, så att röret får plats utan att inkräkta på skåpens utrymme.
Räcker 10cm tro?
Om du kan lösa det skulle jag alla dagar få ut luften om det går.L Lagerlasse skrev:Hej,
Räcker 10cm tro?
Vi köpte en häll (IKEA iofs) som blåste ut vid sockeln. Det blåste alldeles för mycket på tårna. Det var en av anledningarna till att vi fick faktiskt fick hävt köpet.
Och en fläkt vill man ju kunna flytta så mkt luft som möjligt och då måste det ju blåsa ut någonstans.
Vi har sedan flera år en Siemens och drog ner utblåset i plintgrunden. Fungerar alldeles utmärkt. Bättre än att bara köra med kolfilter. Ja lådorna i köksön blev lite mindre djupa men ser det inte som något problem.
Det som är större problem är att hällens plattor endast är 23 cm vilket innebär att en större stekpanna inte blir jämnt uppvärmd.
Det som är större problem är att hällens plattor endast är 23 cm vilket innebär att en större stekpanna inte blir jämnt uppvärmd.
Då har ni alltså dragit röret inne i bänkskåpet och inte utanför så som jag planerar att göra?S saltet skrev:Vi har sedan flera år en Siemens och drog ner utblåset i plintgrunden. Fungerar alldeles utmärkt. Bättre än att bara köra med kolfilter. Ja lådorna i köksön blev lite mindre djupa men ser det inte som något problem.
Hur ser övergången ut ifrån det platta röret till runt?
Vi kommer ha en 16cm hög sparksockel så jag hoppas övergången får plats där 😅
Vår övergång sitter i köksön. Allt är dolt i köksön. Efter övergång ett 110 rör ner och genom golvet. Då vi har plintgrund går oset ut direkt.L Lagerlasse skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 720 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 720 inlägg
Ja 30 mm funkar och det ska vara isolerat hela vägen även genom bjälklaget.L Lagerlasse skrev:
Min kommentar gällde att ha utblåset i plintgrunden under huset.
Jag har utblåset genom den murade sockeln.
Jag planerar även att leda utblåset genom grundmuren. Min fundering är om det kommer att hamna för nära marknivån. Avståndet mellan marken och tegelfasaden är endast cirka 29 cm, vilket ska räcka för ett 160 mm hål samt galler/vindskydd. Behöver jag tänka om? 🤔S sinuslinus skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden