Jag håller på att budget-renovera mitt gamla kök. Har bl a sågat av ett högskåp så det blev ett bänkskåp. Det blev jag väldigt nöjd med, eftersom jag fick 60 cm längre arbetsbänk.Men här kommer problemet. Hur få till en skarvad bänkskiva som mäter 60x60, så att det ser godtagbart ut, om jag ens kan hitta samma bänkskiva som originalet. Helst skulle jag ju vilja byta bänkskivorna helt och hållet.(bänken går i vinkel). Men vet inte om jag vågar mig på att försöka lossa på diskbänken. Bor i radhus, om det har någon betydelse för vattnet. Är det någon som har något annat förslag hur jag kan göra med det nyvunna utrymmet? Har haft tanken på att måla bänkskivorna, men är rädd för att det inte håller mer än några år.
Kanske kan man ha en stor typ av skärbräda där istället? Någon som har idéer som man normalt inte tänker på?
 
Det beror väl lite på vart skivan hamnar i förhållande till andra saker i köket. Men det man skulle kunna tänka sig är väl en massiv träskiva som kan agera skär-/slitbräda, en stenskiva att ställa varma saker på eller bara en vanlig bänkskiva som avviker lagom mycket från den befintliga.

Billiga trä- eller stenskivor kan man hitta på blocket om man t ex letar på soffbord eller nåt annat kreativt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det beror väl lite på vart skivan hamnar i förhållande till andra saker i köket. Men det man skulle kunna tänka sig är väl en massiv träskiva som kan agera skär-/slitbräda, en stenskiva att ställa varma saker på eller bara en vanlig bänkskiva som avviker lagom mycket från den befintliga.

Billiga trä- eller stenskivor kan man hitta på blocket om man t ex letar på soffbord eller nåt annat kreativt.
Tack för svar och tips. Stenskiva skulle jag gärna ha, men den hamnar lite för långt bort från spisen
 
BirgitS
Välj något som avviker ordentligt i stället för något som är nästan lika. Går man t.ex. tillbaka till 60-talet var det vanligt att man hade perstorpsskiva (laminat) på de ställen där det inte var rostfri diskbänk. Träskivor har varit vanliga senare.

Ikea har en T-list i metall som man kan lägga mellan två bänkskivor för att täcka en skarv om det inte räcker med en sträng silikon.
 
  • Gilla
Misse och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välj något som avviker ordentligt i stället för något som är nästan lika. Går man t.ex. tillbaka till 60-talet var det vanligt att man hade perstorpsskiva (laminat) på de ställen där det inte var rostfri diskbänk. Träskivor har varit vanliga senare.

Ikea har en T-list i metall som man kan lägga mellan två bänkskivor för att täcka en skarv om det inte räcker med en sträng silikon.
Är det din bild att man alltid skall ha en bänkskiva som avviker rejält från färgen på köket?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välj något som avviker ordentligt i stället för något som är nästan lika. Går man t.ex. tillbaka till 60-talet var det vanligt att man hade perstorpsskiva (laminat) på de ställen där det inte var rostfri diskbänk. Träskivor har varit vanliga senare.

Ikea har en T-list i metall som man kan lägga mellan två bänkskivor för att täcka en skarv om det inte räcker med en sträng silikon.
tack för svar
 
BirgitS
Misse Misse skrev:
Är det din bild att man alltid skall ha en bänkskiva som avviker rejält från färgen på köket?
Nej, det var menat som så att det är bättre att välja en ny bit bänkskiva som avviker ordentligt från den befintliga bänkskivan än att välja en ny bit bänkskiva som försöker efterlikna den befintliga men inte är helt lika. Med två nästan lika bänkskivor så syns det tydligt att man har misslyckats men väljer man något annorlunda så är det ett medvetet designval, vilket ju är positivt.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det var menat som så att det är bättre att välja en ny bit bänkskiva som avviker ordentligt från den befintliga bänkskivan än att välja en ny bit bänkskiva som försöker efterlikna den befintliga men inte är helt lika. Med två nästan lika bänkskivor så syns det tydligt att man har misslyckats men väljer man något annorlunda så är det ett medvetet designval, vilket ju är positivt.
Tack! Det är ju självklart på det viset.
 
60x60 är spillstorlek så har du tur hittar du något i bygghandeln. En del skivor säljs som metervara och så blir det lite kvar eller så är det en kund som inte vill ha med sig det avkapade. En del butiker har särskilda ställ för spillet annars fråga om de har något.
 
Z z_bumbi skrev:
60x60 är spillstorlek så har du tur hittar du något i bygghandeln. En del skivor säljs som metervara och så blir det lite kvar eller så är det en kund som inte vill ha med sig det avkapade. En del butiker har särskilda ställ för spillet annars fråga om de har något.
tack, det var ett bra tips
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.