Goddag! Försöker fundera ut hur jag bäst får till sockeln vid diskmaskinen, helt rätt det går inte så bra.. ha ha.

Hittar lite informativa trådar och videor men det handlar om helt andra diskmaskiner med olika fronter, men hittar inget som ser ut som våran vilket jag finner väldigt konstigt.

Så, vänder mig till er här på forumet.

Ska jag bara gå med sockeln fram till sidorna på båda sidorna sen är det en enskild sockel just till diskmaskinen eller är jag helt ute och cyklar?

(Edit : glidfront asko epoq)

• Diskmaskinsutrymme under köksskåp med synlig sockelinstallation på ett trägolv, del av ett projekt med glidfrontlösning för Asko Epoq.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diskmaskin med glidfront under köksbänk, synlig sockelram utan täckskiva i nederkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Ja och nej, det finns fästen på diskmaskinen där det ska sitta T-formade järn som det sedan sitter en plåtsockel på. De kom med på vår diskmaskin, både fästen och sockelplåt. Sen får man justera hur mycket den sticker ut så att den, i bästa fall, linjerar med övrig sockel och luckan går att öppna.

Det går också att sätta en "vanlig" sockel förbi hela diskmaskinen om den inte kommer för långt ut och hindrar luckans öppnande. Då kommer du att få göra ett uttag i sockelns underkant för att skyddsbrickan som ligger under maskinen ska kunna komma fram. Det finns även en risk att sockeln inte gillar fukten som kommer från maskinen och att den löses upp med tiden (är ju någon form av träfiberskiva)

På det viset har vi gjort hemma hos oss och jag har även gjort det så hemma hos sonen i deras lägenhet. Det har hittils fungerat i två år och jag har inte sett något problem med sockeln än. Jag har målat där vi gjorde urtaget för att minska risken för vattenskada.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.