Tack alla ni för era svar!! :)

Vi har ju bytt de ursprungliga 2-glasfönstren (typ 60-tal) till ett par mindre 3-glasfönster. Så om man tar bort elememtet under det mindre fönstret (under diskhon) kanske den "totala effekten" inte påverkas så mycket..? Eller har jag helt fel?
 
  • Gilla
Jeppz
  • Laddar…
Om det är ett vattenburet system blir det problem att lufta dessa element om de är inbyggda. Även om detta inte inträffar så ofta så blir effekten i elementen avsevärt lägre om ni inte kan få ut luften ur dem när så krävs.

En lösning är förstås självluftande nipplar. Jag har inte använt dessa själv dock.
 
Jag håller med ejoakiom om att tänka på luftning av elementen. Vi har nyligen haft ett annat problem där det gick hål i ett element pga. ökat tryck i systemet vid byte av panna. Sådant händer nog inte så ofta men gör det det så är det bra att man kan komma åt elementet. Det finns ingen garanti att elementet håller för evigt. I vårt fall satt elementet i vardagsrummet så där hade vattnet "bara" trängt in längst golvlisten och skadat parketten 20 cm ut. Nu är ett nytt element installerat och en avstängningsventil ditsatt.
 
Fabian-Bom skrev:
kickspace klarar nog kallraset. Luften är varm och blandar sig med kallraset ifall du har ett sådant? Min går på lågfart nu och jag tror den ger 1300W vid framledning 60. På högfart 1600W. Det lär räcka till i köket om du inte har ett jättestort dåligt isolerat kök.
Funderade på en kickspace eftersom jag har precis samma problem, inte plats till element...

Hur mycket väsnas en sån där kickspace egentligen?
 
Hur mycket väsnas en sån där kickspace egentligen?
Den hörs om du kör på högsta hastigheten. På den låga hastigheten tror jag inte att du märker den. Eftersom den sitter i köket så stör den inte eftersom andra ljud runtomkring brukar vara betydligt högre. Jag är nöjd det blir riktigt varmt och gott i alla fall. Tyvärr köpte jag inte till en termostat vilket jag ångrar nu i efterhand, dvs jag kör den av eller på och den har varit på hela tiden på låg hastighet vilket räckt för att värma upp köket som är riktigt dåligt isolerat och ca 14kvm.
 
Mats Bengtsson skrev:
Det är väl näst intill omöjligt att komma på en bra lösning där luften från elementet kan strömma fritt genom ett galler upp, utan att vatten kan komma ner genom gallret till annat än ett lämpligt skyddat område (men en stor platta under elementet med avrinning är ju en teoretiskt gångbar idé).
--- Mats ---
Vi har samma problem, men det är klart att det går att lösa... :) Så här resonerar vi.

- Kickspace går bort, allt som orsakar extra ljud är jag tveksam till. Den (enda) jag har sett väsnades rejält.
- Vi bygger in elementet och ser till att luften kan cirkulera.
- Galler ovanför radiatorn och en liten klack i bakkant på marmordiskbänken.
- Tycker man sen att det det stänker ner för mycket vatten så sätter man även en några dm hög glasskiva i bakkant på bänken.
 
Finns ett par trådar om kickspacen över hos varmepumpsforum.com och det verkar som folket där generellt tycker att det väsnas för mycket. Folk är iallafall inte lyriska... :-)

Alternativet är ju att lägga in golvvärme och sedan göra som föregående talare och sätta in ett element under fönstret bakom diskbänken med galler... Får väl se till att det är rejält med konvektorplåtar bara så det blir lite fart på luften.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Vi har samma problem, men det är klart att det går att lösa... :) Så här resonerar vi.

- Kickspace går bort, allt som orsakar extra ljud är jag tveksam till. Den (enda) jag har sett väsnades rejält.
- Vi bygger in elementet och ser till att luften kan cirkulera.
- Galler ovanför radiatorn och en liten klack i bakkant på marmordiskbänken.
- Tycker man sen att det det stänker ner för mycket vatten så sätter man även en några dm hög glasskiva i bakkant på bänken.
Bra om Ni kan lösa det så att Ni kan se och komma åt det inbyggda elementet nerifrån på något sätt, det vill säga om Ni har skåp under bänkskivan så låt bakstyckena stå öppna in till elementen, om utifall att...

--- Mats ---
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Mats: Just så hade vi tänkt, tror luftflödet blir bättre. Soporna tänkte vi ha på annat håll, delvis för att slippa ev möss i skåpet men också för att undvika varma, jäsande sopor... Faktiskt rätt praktiskt med separat sophink.
 
Eller en kompost kanske?
 
Dr_Jerkyll skrev:
Vi har samma problem, men det är klart att det går att lösa... :) Så här resonerar vi.

- Kickspace går bort, allt som orsakar extra ljud är jag tveksam till. Den (enda) jag har sett väsnades rejält.
- Vi bygger in elementet och ser till att luften kan cirkulera.
- Galler ovanför radiatorn och en liten klack i bakkant på marmordiskbänken.
- Tycker man sen att det det stänker ner för mycket vatten så sätter man även en några dm hög glasskiva i bakkant på bänken.

Så där skulle jag nog tippa att det blir här också. Visst menar du som en "sarg" framför lufthålen?

Tusen tack alla åter igen!:)
 
vicks skrev:
Så där skulle jag nog tippa att det blir här också. Visst menar du som en "sarg" framför lufthålen?

Tusen tack alla åter igen!:)
Visst menar jag det, och trevligt att kunna hjälpa till!
 
Ni skulle inte kunna lägga upp någon bild på hur ni har löst detta lilla problem?
 
Nämnda galler från fresh(alu-look) monterat i en stenmönstrad bänkskiva. Blev väl inte optimalt, men det får duga då jag inte hittade nå bättre.
 
  • galler.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexander Bideberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.