Vet någon om det finns en diskmaskin som har två ingångar för vatten? Varmt och kallt? För jag vill ju helst värma vattnet med våran bergvärmepump, inte med EL.. och så har jag hört att det inte är bra att koppla diskmaskinen bara på varmt vatten för att de behövs kallt vatten för någon funktion??

Kanske är överkurs att bry sig om detta? Jag har egentligen ingen koll på hur mycket vattenuppvärmningen i en DM kostar / år.. Kom bara att tänka på detta då jag läste en annan tråd om diskmaskiner :)
 
Att köra ett normalprogram på diskmaskinen med kallvatten "kostar" strax över 1kWh, säg 1,5kWh för säkerhets skull. Om du istället kör med bergvärme så går det åt i alla fall 0,6 - 0,7kWh. Det känns som att man får diska ganska många gånger innan man ens tjänat in de dubbla rörkopplingarna, och sedan lär diskmaskinen bli en hel del dyrare också.

Sköljningen i en diskmaskin sker med kallt vatten.
 
Ingen som har den funktionen vad jag vet men du skall inte oroa dig för kostnaden. Som kuriosa använder Siemens en teknik i sina maskiner med "värmeväxlare" som gör att torkningen av disken sker med hjälp av att kallvatten fylls upp i chassit på maskinen. Då kondenserar det i maskinen, disken torkar, och kallvattnet som värms upp av värmen i maskinen används sedan som diskvatten till nästa maskin som startas. Då behöver du inte betala för uppvärmningen från 7-8 grader till 20 grader!! Inte så dumt om jag läst på rätt.
 
Strit skrev:
Ingen som har den funktionen vad jag vet men du skall inte oroa dig för kostnaden. Som kuriosa använder Siemens en teknik i sina maskiner med "värmeväxlare" som gör att torkningen av disken sker med hjälp av att kallvatten fylls upp i chassit på maskinen. Då kondenserar det i maskinen, disken torkar, och kallvattnet som värms upp av värmen i maskinen används sedan som diskvatten till nästa maskin som startas. Då behöver du inte betala för uppvärmningen från 7-8 grader till 20 grader!! Inte så dumt om jag läst på rätt.
Men då måste man väl diska ganska ofta för att utnyttja denna funktionen?
 
screamin-daemon skrev:
Men då måste man väl diska ganska ofta för att utnyttja denna funktionen?
Behöver inte diska ofta för att du skall ha nytta av det, vattnet kommer aldrig bli kallare än rumstemperatur och på detta viss slipper man uppvärmningen från direkt kallvatten. Skulle man diska 2 maskiner i följd så är vattnet några grader varmare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.