Erik_D skrev:
Det blir juh en del samordningsvinster när man renoverar en brf:s badrum, tror inte man kan sätta likhetstecken efter dom priserna vid jämförelse med ett villa badrum.
I det exempel jag har ovan handlar det om ett enstaka fall. Ingen massrenovering av flera badrum i en förening, utan bara ett enda.

Oj då. Tycker ändå det kändes dyrt. Hur länge höll de på?
Jag blev tvehågsen eftersom jag vill ändra fönsterindelningen i badrummet vilket innebär ombyggnation av kupan. Jobbet är fortfarande inte gjort; har funderingar på att låta nästa husägare ta itu med problemet ;).

Eftersom jag inte gör några installationer själv (annat än underhåll) köper jag in allt arbete. Fast-pris med garanti hos välrenommerat företag. Min erfarenhet är att det på sikt 'lönar sig' ... visserligen dyrare ... men med rätt att klaga ... ;)

Aj då. Inte meningen att racka ner. Sorry! :-[

Tycker du är klok i din inköpsfilosofi. (Jag gör oftast detsamma privat TROTS att jag jobbar en del som inköpare i byggbranschen och kan göra ganska heltäckande kontrakt.)

Hemmakatten
ledighetskommiten skrev:
2. Hjälpte bekanta i Råneå (5 mil norr om Luleå). De tog en släpvagn och åkte till Finland och köpte allt material. Riktigt juste kakel och klinker + all massa, manchetter och remsor för 7'-8 inkl golvvärme och spackel.
Det är ju precis så man ska göra. Ta god tid på sig o kolla runt var det är billigast o bäst.
Dina exempel visar ju att det går att kapa kostnader, även om jag fortfarande är tveksam till 25´i Sthlms-området. Egentligen är jag bara lite småsur :-[ för att vi själva inte kom billigare undan med vår vattenskada i badrummet 5 veckor innan huset skulle säljas. En vecka innan visning var det torrt o på den veckan jobbade hantverkarna riktigt med kniven på strupen för att hinna. Det enda vi hann göra själva var att sätta upp nytt innertak o måla detta. Och så då att köpa in kakel o porslin. Uj, vad dyrt det allt blev till slut. >:( Inge roligt att lägga ut en massa pengar när man ska flytta. :(

ledighetskommiten skrev:
Kolla Sigro. 1000:- för en FM Matsson duschblandare
Var hittar man Sigro? Har aldrig hört talas om dem.

http://www.sigro.se ligger i Växjö, stort sortiment och billigare än exempelvis i VVS-butiker i Göteborg. Deras kundkort (cirka 400 kr för ett år) ger 7% extrarabatt på priserna.

kolla även

http://www.rinkabyror.se ofta billigare än Sigro, men lite tråkigare hemsida (man surfar annanstans först och sedan när man vet vad man skall ha så går man till Rinkabyrörs hemsida).

Rinkabyrörs pris för billigaste FMM duschblandaren är 930 kr.

/ama

Jag ska totalrenovera mitt badrum på 4 kvm och har varit i kontakt med två olika firmor. den billigaste skulle ha 80 tus för jobb och matrial, men då ingår inga möbler eller porslin. Detta är i linköping kanske är dyrare i storstan men en diff på 50 tus har jag svårt att tro på.

kocken50 skrev:
Jag ska totalrenovera mitt badrum på 4 kvm och har varit i kontakt med två olika firmor. den billigaste skulle ha 80 tus för jobb och matrial, men då ingår inga möbler eller porslin. Detta är i linköping kanske är dyrare i storstan men en diff på 50 tus har jag svårt att tro på.
Naturligtvis inte hela förklaringen, men tråden du svarade på var aktuell för fyra år sedan. Sedan dess har ju kraven kring ex. tätskikt ökat påtagligt.

Hej !Dom priser som nämns e fantasi priser. En nämde 80 tusen som lägsta anbud,nu börjar det likna något..Försäkringsbolagen e tuffa om arbetet är bristfälligt utfört.

Jag ska renovera ett badrum på 5 kvm och fick följande spridning i offerter (jobbet innebär rivning av gammalt badrum, flytt av golvbrunn, nytt tätskikt, "minerit"-skivor, spackel, montering av golvvärme, plattsättning klinkers och kakel):

Svensk firma med våtrumsbehörighet 70 000 kr (inkl spackel, tätskikt, skivor).
Svensk firma med våtrumsbehörighet 85 000 kr (inkl spackel, tätskikt, skivor).
Polsk firma utan våtrumsbehörighet: 93 000 kr (exkl material).

Alla priser ovan är inkl moms.

Den polska firman hade ett betydligt lägre timpris men hävdade att jobbet skulle kräva 300 mantimmar (plus ytterligare 50 mantimmar för rivning/montering av tak), vilket hissade upp totalpriset kraftigt (de andra aktörerna räknade troligen med halva tidsåtgången).

Lärdomen är att man inte ska stirra sig blind på timpriser och ej heller tro att det måste bli dyrare för att man anlitar en firma med våtrumsbehörighet...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.