Har blåst ut hela köket och håller på att bygga upp det igen.

Kommer att flytta på diskmaskin och diskho-skåpet. På deras gamla platserna så finns redan plastmatta uppvikt mot väggen och då tänkte jag även fortsätta att ha det på deras nya platserna (trots att jag kommer att ha en "plastbalja" och en "skåpbalja" under dessa, dvs "hängslen + skärp-försäkring"...:D).

När jag hade mattläggaren hemma så föreslog han följande för att man skulle upptäcka eventuell läcka lättare:

Att jag lägger laminatgolvet först sedan så lägger han plastmatta ovanpå (uppvikt på väggen fram till sockeln) för då upptäcker man eventuell läckage direkt. Han menar på att om plastmattan ligger under laminatgolvet kommer läckan aldrig att upptäckas då vatten slinker imellan mattan och laminatgolvet...låter vettigt men men....

Nu till min fråga: Är det OK att göra på detta sätt...?????

Om Du har en plastbalja under diskmaskinen så spelar det ingen roll för vattnet kommer aldrig att nå vare sig laminatgolv eller plastmatta.

Men i princip håller jag med mattläggaren, plastmatta under laminatgolvet innebär att laminatgolvet i princip blir stående i vatten och ruttnar/möglar utan att det märks. Så ska Du absolut slösa bort pengarna på en matta och mattläggare ska plastmattan ligga ovanpå laminatgolvet. Men som sagt den lösningen slutade man väl med när plastbaljorna kom?

Paul-Staffanstorp
Fördelen med plastmatta under vaskskåpet istället för balja är ju att
man kan få mattan tätare runt eventuella avlopp...
Men den ska ju då ligga ovanpå laminatet.
I annat fall räcker baljan bra... som t.ex under diskmaskinen...

Förtydligande:

Vatten-rören och avloppet flyttas inte och därför kommer de upp i ett "normalt" skåp för att sedan gå vidare till vaskskåpet resp till DM-skåpet.

Jag tänker på om läckan uppstår innan vask- resp DM-skåpet därav den "gamla" lösningen med en plastmatta, eller går det att lösa på något annat sätt?

Dontino skrev:
Förtydligande:

Vatten-rören och avloppet flyttas inte och därför kommer de upp i ett "normalt" skåp för att sedan gå vidare till vaskskåpet resp till DM-skåpet.

Jag tänker på om läckan uppstår innan vask- resp DM-skåpet därav den "gamla" lösningen med en plastmatta, eller går det att lösa på något annat sätt?
Åhå, det fattade inte jag :S vilket väl framgick av mitt svar också :blushing: Då behöver Du fuktskydda under skåp där det inte finns nån balja förstås och i så fall borde mattan funka bra men ovanpå laminatet förstås ;)

Paul-Staffanstorp
Jag hade då valt att kapa rören typ 100mm över golvet och sedan tätat under det skåpet där de finns.
Sedan hade jag dragit förlängningar därifrån UNDER skåpen och fram till det nya vaskskåpets placering och rakt upp i detta och där räcker det då att täta inne i skåpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.