1 555 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur i @{$£ lossar man den här diskmaskinslangen
Kopplingen mellan blandaren i köket och diskmaskinen läcker vatten så att det runnit ner under golvet. Jag kan inte ett skit om sånt här, men är less på alla värdelösa hantverkare som inte kan sitt jobb, så jag tänkte försöka lära mig själv.
Börjar inte så bra dock då jag inte får loss den övre slangen (till blandaren?) för att frigöra den så att jag sedan kan börja jobba med den där skruvklumpen som sitter fast i den där nedre vita plastslangen. Någon som kan ge lite tips? Har pissiga verktyg och dessutom verkar det sitta som sten.
Något tips för övrigt vad jag kan köpa istället för hela den där klumpen med muttrar som sitter mellan den övre och undre slangen? Ska det verkligen se ut så?
BILD
Börjar inte så bra dock då jag inte får loss den övre slangen (till blandaren?) för att frigöra den så att jag sedan kan börja jobba med den där skruvklumpen som sitter fast i den där nedre vita plastslangen. Någon som kan ge lite tips? Har pissiga verktyg och dessutom verkar det sitta som sten.
Något tips för övrigt vad jag kan köpa istället för hela den där klumpen med muttrar som sitter mellan den övre och undre slangen? Ska det verkligen se ut så?
BILD
Det som du har är en adapter mellan slangen från blandaren till slangen till diskmaskinen.
Det troliga är att det saknas en packning eller att den är trasig, i slanganslutningen till adaptern.
Lossa slangen mot adaptern och byt. Kör på med gärngtejp också.
Det är bara att ta i där, det skall gå att få loss.
/C
Det troliga är att det saknas en packning eller att den är trasig, i slanganslutningen till adaptern.
Lossa slangen mot adaptern och byt. Kör på med gärngtejp också.
Det är bara att ta i där, det skall gå att få loss.
/C
Skaffa riktiga verktyg så kommer du säkert få loss det där. Har du dåliga verktyg så orsakar du bara skador som kan göra det ännu svårare att fixa felet. Det ser ut som dina verktyg slinter? då får du inte den kraften du behöver för att skruva isär kopplingen.
Tack för svaren! Jag har inte rätt verktyg, det är problemet. Kan någon kanske säga mig vilka verktyg jag behöver? En skiftnyckel? Två?
Det stämmer att de verktyg jag använder nu slinter.
Det största problemet är att jag inte har en aning om åt vilket håll jag ska vrida, eller exakt vilken del jag ska vrida för att kunna lossa den övre slangen??
Det stämmer att de verktyg jag använder nu slinter.
Det största problemet är att jag inte har en aning om åt vilket håll jag ska vrida, eller exakt vilken del jag ska vrida för att kunna lossa den övre slangen??
Jag får nu loss den undre muttern mot den undre vita plastslangen, men resten av "adaptern" sitter som sten i slangen från blandaren. Jag förstår inte hur den sitter? Är slangen fastspänd genom muttern som man måste släppa på, eller ska man bara kunna dra ut slangen med lite våld?
Skiftnyckel är ett nödverktyg, använd u/ringnycklar hellre. Ibland kan skiftnyckel funka på stora muttrar men oftast förstör den bara muttern.
Till rörmokerigrejor är det iofs ofta rätt stora dimensioner så där kan skiftnyckel funka, eller polygrip eller rörtång eller en kombination av dom.
Annars borde det gå att dela kopplingen just där Du har en pil som visar var det läcker. Håll emot den stora muttern och dra den lilla, ser man ovanifrån så skruvar man ur saker/muttrar/skruvar etc moturs. Det är bara på vissa speciella ställen som ur är åt nåt annat håll som styrleden på bilar tex men annars kan Du vara säker på att ur är moturs.
Till rörmokerigrejor är det iofs ofta rätt stora dimensioner så där kan skiftnyckel funka, eller polygrip eller rörtång eller en kombination av dom.
Annars borde det gå att dela kopplingen just där Du har en pil som visar var det läcker. Håll emot den stora muttern och dra den lilla, ser man ovanifrån så skruvar man ur saker/muttrar/skruvar etc moturs. Det är bara på vissa speciella ställen som ur är åt nåt annat håll som styrleden på bilar tex men annars kan Du vara säker på att ur är moturs.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden