Är för tillfället på semester i södra Frankrike och bor i syrrans sommarhus. De har ett ganska nytt kök med granitskivor i lite komplicerad form. En av skivorna som sticker ut i köket ca 40 cm med ett skåp under sviktar. Om man trycker i ena hörnet så sviktar den ner ca 2mm.

Nu är frågan: Vad gör man åt detta, räcker det att kleta in lite silikon i springan, eller bör man klämma in en kil?

Den sviktar alltså ca 2mm på en 40cm längd.

låter som en eller ett par småkilar eller annan distans skulle funka......ej silikon eftersom den rör sej

Det går bra med en tunn kil och silikon eller lim som håller kilen på plats.
Granit kan svikta utan att ta skada.
Problemet är om det samtidigt är en brottsanvisning.
Vid ett urtag för häll eller diskho är det viktigt med förstärkningar som tar bort brytningen i hörnet av urtaget.

OK, då gäller det att leta byggmarknad här på rivieran. Såg ett lite allvarligare fel som jag skall påpeka för syrran när hon kommer hit ikväll. Vid spishällen har de lagt en skarv precis mitt i urtaget, så det sticker ut en ca 35cm lång "stav" ca. 5-6 cm bred med granit från varje håll, sedan finns det inget stöd alls under vid skarven. Det finns infräst armering i staven. Nån som vet om man överhuvudtaget gör så? För mig känns det som klart fusk.

Under hällen finns det en 80cm utdragslåda, och uppmot graniten sitter där en metallstång som är infäst ca 5mm under graniten, även om den hade gjort kontakt så är metallstången aldeles för klen för att ge ngt. stöd, ser ut som en 10x10mm al. profil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.