Hej,
Köpt bänkskiva från ikea.
Jag undrar om det bara är att använda sticksåg för att såga ut ett hål för häll ??

Sågar man på framsidan (ovansidan) eller sidan som ligger neråt ??

Är det nåt jag behöver tänka på eller är det bara att köra ??

Tacksam för all svar

har du ingen sänksåg så är det sticksåg som gäller. Såga underifrån. Kan vara bra att borra ett större hål i varje hörn först. Tänk även på om du har en billig sticksåg med billiga blad så kan bladet vandra väldigt snett åt alla håll o kanter.

evoline skrev:
Hej,
Köpt bänkskiva från ikea.
Jag undrar om det bara är att använda sticksåg för att såga ut ett hål för häll ??

Sågar man på framsidan (ovansidan) eller sidan som ligger neråt ??

Är det nåt jag behöver tänka på eller är det bara att köra ??

Tacksam för all svar
Ja, det är sticksåg du ska använda. Såga i första hand från undersidan. Detta gör man för att urfläkningen av materialet ska komma nedåt. Ritar gör man på skivans ovansida, även tittar gör man från ovan så man ser exakt var snittet hamnar. Ibland kan det ju vara svårt att komma åt med sågen underifrån, så vänta med att fixera bänkskivan tills hålet är uppsågat och klart. Köp kvalitetssågblad, det lönar sig! Fråga på byggmarknaden efter sågblad som är avsedda för ändamålet. Slutligen gäller det att ha koll på sågen och ställa in både varvtal och pendlingshastighet. Öva gärna på spillvirke. Lycka till!

P.S. Har du sticksåg eller ska du skaffa en?

1. Enklast är att köpa blad tillverkade av Bosch. dom finns överallt
2. Spelar ingen roll

Paul-Staffanstorp
Sänksågen är ju det ultimata att använda men har man inte detta så fungerar det bra med sticksåg.

Dock går jag emot alla genom att säga att du bör såga uppifrån för att det ska bli bra.
Precis som Nimajneb skriver så vandrar gärna sticksågsbladet lite hur det vill och du har absolut bäst koll på att du sågar efter linjen om du då sågar ovanifrån.

Tipset är att använda maskeringstejp istället för att rita och det viktiga är att använda rätt blad för då fläker det inte.
Det finns blad som så att säga är felvända och gjorda för att du ska kunna såga från ovansidan och tänderna ska alltså peka nedåt istället för uppåt som de gör på merparten annars.
Det viktiga är att låta sågen jobba sakta och lugnt och inte pressa den framåt.
Att stänga av pendlingen är också en fördel.

En annan variant kanske kan vara den du ser på sidan 5 i detta dokumentet.

http://www.bosch-pt.se/download/ACC_0910_JIGSAWS_SE-sv.pdf

Hyra en sänksåg på Cramo kostar 111:- /dag och det är klart bästa alternativet.

http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/Presentation.aspx?id=7650&epslanguage=SV&ProductID=1998

Redigerat:
Paul... du har helt rätt i det du skriver..jag ville bara inte krångla till det med bakvända sågblad även om det är bästa alternativet. Har själv aldrig sågat med dessa men jag inbillar mig att sågen hoppar lite.

Enklast att köpa en klinga med tänderna på andra hållet så kan du såga uppifrån. Tryck inte utan låt sågen jobba så blir det inte snett åt alla håll.

Paul-Staffanstorp
Nimajneb skrev:
Paul... du har helt rätt i det du skriver..jag ville bara inte krångla till det med bakvända sågblad även om det är bästa alternativet. Har själv aldrig sågat med dessa men jag inbillar mig att sågen hoppar lite.
Ja, det gäller ju att ha ett fast grepp om sågen och som sagt ta det lugnt. ;)

Dock föredrar jag sänksågen alla ggr. och sen bara ta hörnen med sticken...
Snyggt och prydligt vilket jag dessutom gillar då jag ofta lämnar hålet synligt framtill el-arbete och plattsättning är avklarat.

Fixar_Krille skrev:
Enklast att köpa en klinga med tänderna på andra hållet så kan du såga uppifrån. Tryck inte utan låt sågen jobba så blir det inte snett åt alla håll.
Tack för tipset... ;)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.