Hej!

Det börjar nu dra ihop sig för att kakla i köket. Kaklet är ett vett fasat kakel (biselado) 7,5*15 cm som ska sitta förskjutet som en tegelvägg.

Första frågan:
Har tillgång till en kakeltång som har två klackar och ett litet hjul.
Spottar lite på hjulet och ritsar kakelplattan där jag vill ha den delad. Hur gör jag sedan? Sätter jag kakeltången precis i kanten (dvs i fasningen)?
Sätter jag den 1-2cm in på kakelplattan dvs utanför fasningen där plattan är plan igen?
Något att tänka på när jag ska dela plattorna?

Andra frågan:
Överallt läser jag att man ska skruva en regel där nedersta raden ska sitta alternativt ställa kaklet på diskbänken/bänkskivorna. Jag vill ha möjlighet att byta bänkskivorna utan att riva loss kaklet så jag skulle vilja ha upp kaklet några mm ifrån bänkskivorna/diskbänken.
Kan jag med fördel lägga en wellpappremsa som jag ställer kaklet på tillfälligt under fixens tork-period? Denna remsa rycker jag sedan bort när fixet stelnat.
Strider detta emot alla best-practise-tumregler?

Tack på förhand!
//KaliZ

Paul-Staffanstorp
Brukar lägga remsor med 3mm masonite som jag ställer kakeln på för att få en liten lagom distans.

Tänk på om du ska lägga det förskjutet att om du har ett öppet avslut utåt på en kortsida t.ex så blir det inget vidare snyggt avslut då varannan rad blir delad platta.
Dessutom är det inte supermodernt med halvstensförskjutning idag heller utan betydligt vanligare att stapla dem ovanpå varandra bara.
Men visst...allt är en smaksak.

Den typen av platta brukar vara så sköra så du kan prova var den känns bäst att dela.
Använder själv aldrig enbart tång utan en normal kakelskärare avsedd för ändamålet.
Tängerna är mer till för att knipa bort småbitar.

Ja nu när jag läste ditt inlägg för tjejen så ville hon visst ha staplat istället!!
Hur ska fruntimren ha det egentligen?! :x

Det ska kaklas i en öppen fyrkant.
Har därför två sidor där kaklet kommer ansluta till en list som avslutning. Kanske är bäst att göra som du säger och börja vid listen med hela plattor och sedan avsluta med skurna plattor längst in i hörnen under överskåpen. Tack för inputen!!!

//KaliZ

• Gilla
Pmattiasp
  • Laddar…
en billig vinkelslip på classe kostar inte många spänn och är väldigt smidig att kapa med. Även hörn.

Paul-Staffanstorp
Kaliz skrev:
Ja nu när jag läste ditt inlägg för tjejen så ville hon visst ha staplat istället!!
Hur ska fruntimren ha det egentligen?! :x

Det ska kaklas i en öppen fyrkant.
Har därför två sidor där kaklet kommer ansluta till en list som avslutning. Kanske är bäst att göra som du säger och börja vid listen med hela plattor och sedan avsluta med skurna plattor längst in i hörnen under överskåpen. Tack för inputen!!!

//KaliZ
Helt klart rätt tillvägagångssätt... ;)

Har en följdfråga. Tänkte prime:a med "PCI gisogrund 404". En del av väggen är består av målad lättbetong (jag bedömmer att färgen sitter bra!). En annan del av väggen har jag putsat till med murbruk B.

Ska jag späda primen på något sätt?
Olika blandförhållande för den målade ytan samt för den omålade?

MVH
KaliZ

du kan köra med primern och blanda 1:3 t.ex brukar stå på förpackningen. Köp eller hyr en vinkelslip eller kakelsåg för att enklare kunna skära ur för ev. el dosor. Köra hela väggen med kakeltång är inte smart. Det ska vara kul att jobba också så bra verktyg är ett krav

el_ias skrev:
du kan köra med primern och blanda 1:3 t.ex brukar stå på förpackningen. Köp eller hyr en vinkelslip eller kakelsåg för att enklare kunna skära ur för ev. el dosor. Köra hela väggen med kakeltång är inte smart. Det ska vara kul att jobba också så bra verktyg är ett krav
Primade en gång idag. På den målade ytan körde jag oblandat. Däremot på den putsade ytan körde jag med 1:3 precis som du föreslog vilket också framgick lite diffust av förpackningen. Lade på vad jag bedömmer som rikligt, men det bara försvann in i materialet.

Primen var färgade lila och det blev lila på hela väggen utom just där putsen finns. Där blev det inte lila utan endast som om betongen blivit vätt.
Kommer stryka den putsade ytan en gång till om några timmar med 1:3 blandning.
Räcker det sedan eller måste jag efter med en oblandad strykning på även den putsade ytan???

Ursäkta alla dumma frågor, men detta med primer och kakling är helt nytt för mig. :blushing:

//KaliZ

Kaliz skrev:
Primade en gång idag. På den målade ytan körde jag oblandat. Däremot på den putsade ytan körde jag med 1:3 precis som du föreslog vilket också framgick lite diffust av förpackningen. Lade på vad jag bedömmer som rikligt, men det bara försvann in i materialet.

Primen var färgade lila och det blev lila på hela väggen utom just där putsen finns. Där blev det inte lila utan endast som om betongen blivit vätt.
Kommer stryka den putsade ytan en gång till om några timmar med 1:3 blandning.
Räcker det sedan eller måste jag efter med en oblandad strykning på även den putsade ytan???

Ursäkta alla dumma frågor, men detta med primer och kakling är helt nytt för mig. :blushing:

//KaliZ
Ännu en fråga...
Har primer så det räcker gott och väl... kan man lägga för mycket primer?? Vad kan hända då?
Dvs om jag målar rubbet en gång till 1:1??

Ang. det där med förskjutet eller staplat...
Vill man ha fasat rektangulärt kakel för att det ska se gammaldags ut bör man sätta det i förband (d v s förskjutet) för det var så man gjorde på tidigt 1900-tal när detta kakel var modernt.
Är det inte gammaldags man är ute efter utan bara tycker att detta kakel är snyggt gör man förstås som man tycker är snyggast och i det här fallet blir ju staplat mest praktiskt också.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.