Vi har precis köpt ett hus och en av de första sakerna vi tänker fixa till är köket. Det befintliga köket är ca 10 år gammalt men i väldigt fint skick. Framförallt stommarna. Vad tror ni om att behålla ekstommar och "bara" byta luckor, bänkskiva (till ek), vitvaror osv? Det är samma mått på luckorna (Mobalpa) som IKEAs Lidingö som vi är sugna på.

Hade varit väldigt tacksam för synpunkter och tips!

Tycker det låter både snyggt och vettigt att bara byta luckor, särskilt om nya bänkskivan matchar gamla stommarna.

Håller med om att det är en bra ide att bara byta luckorna. Framförallt om det är fina ekstommar. Om ikealuckorna inte skulle passa så finns det andra som gör luckor till gamla stommar.

Köp hem en IKEA lucka och prova, så ser ni om de passar och blir snygga ihop.

Paul-Staffanstorp
Kolla även så det stämmer med gångjärnen vilket det högst troligt inte gör och då får ni flytta alla gångjärnsplattor i skåpen också...

Det enklaste om gångjärnsplattorna sitter fel är att byta dem mot sk renoveringsplattor. Dessa sätts med framkanten på skåpet som referens och skruvas med vanlig träskruv. Enkelt... bara att mäta in höjden på en platta och skruva fast den. Den andra brukar jag sätta fast i gångjärnet, haka på luckan på den platta som jag nyss monterat och sedan skruva klart. Luckan sitter där den skall och jag går vidare till nästa.

VH/Findus

Paul-Staffanstorp
findus42 skrev:
Det enklaste om gångjärnsplattorna sitter fel är att byta dem mot sk renoveringsplattor. Dessa sätts med framkanten på skåpet som referens och skruvas med vanlig träskruv. Enkelt... bara att mäta in höjden på en platta och skruva fast den. Den andra brukar jag sätta fast i gångjärnet, haka på luckan på den platta som jag nyss monterat och sedan skruva klart. Luckan sitter där den skall och jag går vidare till nästa.

VH/Findus
Jag använder också dessa i vissa fall vid renovering men jag tycker det är lite klent att bara skruva med vanlig träskruv beroende på vad det är för stommar så jag sätter en träskruv i var platta och när allt är injusterat och klart så borrar jag med 5mm borr och drar in en systemskruv i varje platta så sitter det stabilare...

Sprutmåla de gamla luckorna?

Tack ska ni ha för alla svar!! Jag hoppas det kan passa med ek och lidingöluckorna. Måtten verkar som sagt stämma så vi får kanske köpa en lucka eller två och testa lite.

Det där med gångjärnen hängde jag inte riktigt med på men det får vi ta när det "problemet" dyker upp.

En annan sak är ju att vi vill byta stomme vid ugn och diskmaskin för att få det inbyggnads... Och Ikea har väl bara vita stommar?! Tror ni det kommer synas/se dumt ut?

Epoq har en stomme med träutseende, kolla om den passar.

Paul-Staffanstorp skrev:
Jag använder också dessa i vissa fall vid renovering men jag tycker det är lite klent att bara skruva med vanlig träskruv beroende på vad det är för stommar så jag sätter en träskruv i var platta och när allt är injusterat och klart så borrar jag med 5mm borr och drar in en systemskruv i varje platta så sitter det stabilare...
Eller så sätter man en skruv även i det tredje hålet som sitter under gångjärnet.
Mvh.

mobalpa och ikea använder sig inte av samma gångjärn. ikea använder sig av BLUM.se och Mobalpa använder sig av GRASS.AT. båda är 35 mm gånjärn men har för mig plattorna är olika infästningar .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.