Hej,

Köpte bänkskåpen från IKEA och har nu moterat alla skåp och fått på bänkskivan( där det redan är utsågat för hällen.
Men nu är den delen i framkant(på ovansidan) på skåpet som är i vägen för hällen?
Har försökt leta på hemsidan för att se om det finns olika skåp? Har vi fått fel? Eller är det meningen att man ska såga ur på det främre lilla stödet? För då kan det ju inte bli mycket kvar av den?? Någon som varit med om liknade:S I bakkant så går hålet på bänkskivan kan i kant med den bakre listen som sitter i ovantkan. Men i framkant så sticker den nu ut under?
Någon som vet?

//Jessica

Redigerat:
Jo man kan behöva såga ut i värsta fall men det är inte alltid som hällen bygger mer än bänkskivans tjocklek.

Tack fört ditt svar! Jo vår bygger lite till.
Ringde faktiskt precis IKEA och det var bara att såga:D
ville bara kolla så man inte förstör något innan, eller fått fel skåp..

//Jessica

Det blev likadant på mitt HTH kök så jag drog förbi IKEA och köpte ett stag i metall som är tänkt just som stöd där man gör urtag för ho och häll. Det är inte mycke kvar av skivan och av stommen blir det ännu mindre, tyckte det svajade lite mycke så därför drog jag dit metallstaget. Tyvärr hade dom inget hemma på byten och återköp men jag fick ett hemskickat på några dagar, vill minnas att jag inte ens behövde betala :D

Paul-Staffanstorp
Den delen ska bort HELT framförallt om ni lägger dit en induktionshäll...
För ventilationens skull !

Den behövs inte som stöd.

Metallribba är inte heller ok om man har induktionshäll...

Oroade mej i onödan :) Vi behöver faktiskt inte ta bort något alls! Den passade utan problem och det var bara om den var i vägen som man skulle såga ut alt. ta bort den. I alla fall enl IKEA. :)

//Jessica

Paul-Staffanstorp
Du gör som du vill men personligen lyssnar jag hellre på mig själv som köksmontör och vad som står i monteringsanvisningarna till diverse vitvaror...än lyssnar på Ikea... q(;^;)p

Har man en induktionshäll så står det oftast att det ska vara en luftspalt på 5mm under bänkskivan och enda möjligheten att få detta är att ta bort denna översta ribban.

Får gå på Pauls linje, i monteringsanvisningen till våran induktionshäll står det att man ska ta bort den främre ribban så att luft kan cirkulera där. Ta bort den helt redan nu när ni håller på.

Paul-Staffanstorp
Tack... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
Du gör som du vill men personligen lyssnar jag hellre på mig själv som köksmontör och vad som står i monteringsanvisningarna till diverse vitvaror...än lyssnar på Ikea... q(;^;)p

Har man en induktionshäll så står det oftast att det ska vara en luftspalt på 5mm under bänkskivan och enda möjligheten att få detta är att ta bort denna översta ribban.
Paul har rätt! Men ni får göra som ni vill.

Ta bort ribban, blir problem om hällen skulle krångla annars, är man orolig över stommen går det såklart bra att sätta en möbelvinkel på varje sidan, men jag antar att du ändå har dragit ihop stommarna ordentligt så då skall det inte vara några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.