Se bifogad bild.

För att få bort den fula springan mellan kyl och bakre vägg så vill jag sätta dit en täckskiva. Har aldrig gjort detta förut och är därför lite osäker på tillvägagångssätt.

Jag tänkte att täckskivan går över hela bakre väggen, längsmed kylskåpet och även på överskåpen. Ungefär det som syns på den bifogade bilden alltså.

Överskåpet sitter 2 - 3 mm längre in, jämfört med väggen som är bakom kylskåpet. Kanske kan bli ett problem?

Totala ytan som jag vill täcka är 95 x 242 cm.

Min första fråga är vilket material jag skall använda. Finns masonitskivor i rätt storlek? Eller är annan material att föredra?

En tanke jag har är att måla med sådandär svart färg så att det blir som en griffeltavla.

Tack för hjälp!

• tackskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MDF-board skulle nog jag välja...

En tjock spånskiva typ 16 mm (16x1200x2500) kapas så att den täcker från dörrkarmen ut till framsidan av kylen. Den kan du limma eller skruva fast i väggen. Ävev några skruv från insidan av öskåpet. Ett litet vinkeljärn mot golvet. Tapetsera den även runt framsidan.

Jag ritade upp och lämnade till ett litet möbelsnickeri. Dom gjorde den i MDF, sprutlackade vit och klarlackade så den skulle matcha IKEA högblank. Finns inte täckskivor i fullhöjd hos IKEA. Fäste med skruv i överskåpet samt vinklar i golvet.

Hade också en 3 mm skillnad vid överskåpet. Fyllde ut med målarfog för att få bort skuggorna.
Släpp ut den någon mm utanför skåpsdörren så syns det inte.

Redigerat:
Lånade bilden. Hoppas du inte stämmer mig ;)

En täckskiva kommer att täcka bara mot det röda.
En tapetserat spånskiva skapar en jämn yta.
Skulle vara bra att se hur det ser ut på andra sidan av kylen.

• tackskiva.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kamilenski skrev:
Lånade bilden. Hoppas du inte stämmer mig ;)

En täckskiva kommer att täcka bara mot det röda.
En tapetserat spånskiva skapar en jämn yta.
Skulle vara bra att se hur det ser ut på andra sidan av kylen.
Jag kallar min "täckskiva" men gick in till vägg :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.