Vi har köpt en lägenhet med originalkök från 50-talet, där vi vill sätta in en diskmaskin. Tyvärr är måtten sådana att det bara är möjligt om man byter ut själva diskbänken, så att hoarna kan placeras på ett annat sätt. Det finns flera firmor som gör måttanpassade diskbänkar, och man kan själv designa diskbänken genom en ritfunktion.

Men hur vet man att slutresultatet blir bra? Jag har sett fina diskbänkar i funkisstil som kan passa i ett sådant här kök på bild, men jag har ju inte måtten. Vad ska man tänka på? Någon som har erfarenhet eller tips?:)

Jag har beställt en diskbänk via Lagarostfritt.se. Vi hade lite annorlunda mått, skulle tex ha 92 graders vinkel i ett hörn. Alltihop gick väldigt bra och diskbänken är av tjock bra metall. Vi var väldigt nöjda. Skulle jag beställt igen så skulle jag vilja ha något annat än en korgbottenventil då jag tycker det bara samlas skräp i dem och de blir jätteäckliga. Men det finns de som gillar dem också så jag tror att man ska tänka efter vad det är man vill ha. Det är det enda jag ångrar med vår diskbänk.

Vi har också beställt en Stala diskbänk via K-rauta till vårt gårdshus, även det gick enkelt och bra. Plåten är något tunnare, men jag skulle inte kalla den för tunn. Man märker ju inte det utom vid monteringen egentligen.
Så jag är nöjd med båda våra köp och skulle inte tveka att beställa igen.

Det gäller ju också att vara noggrann vid mätning så att bänken blir rätt. Men man kan ju testa med papp eller masonit eller något dylikt.

Det låter ju bra, tack för info! :)
Men det där med korgventil verkar det ju vara på allting, jag skulle vilja ha en traditionell sil i ena hon åtminstone men jag vet inte om det går att uppbringa!:S

När ni designar den, skippa att vika upp den i bakkant, det blir snordyrt...

Franke har (och säkert andra också) vanliga silbrickor till sina diskbänkar, men man måste säga till om det speciellt när man beställer - annars tar de för givet att man bara vill ha korgventiler.

(Säger han som fick komplettera med silbricka i efterhand, efter att ha tröttnat på korgventiler.)

petersson79 skrev:
När ni designar den, skippa att vika upp den i bakkant, det blir snordyrt...
Oj då blir just detta väldigt dyrt?:S Tycker det är snyggt nämligen.;)

Kolla vad det blir i pris skulle jag säga. Jag vet en som nyligen beställde från Lagarostfritt.se och de har uppvikt bakkant utan att det kostade multum. Så att det alltid är snordyrt skulle jag inte hålla med om.

7310070025302 - hur gjorde du för att komplettera i efterhand? De sitter ju fast?

Gick tillbaka till butiken och beställde ett silbrickskit: silbricka, underdel i plast, packning och kopplingsskruv.

Monteras i diskbänken på samma sätt som korgventilen. Bara att montera loss korgventilen och byta ut mot det nya kitet.

Underdelen i plast ansluter till vattenlåset, packningen tätar mot diskbänken, silbrickan täcker öppningen i diskbänken ovanifrån och kopplingsskruven dras från silbrickan och gängar i underdelen.

Ja jag har i alla fall beställt vanlig sil i den vänstra hon, och så testar jag med korgventil i den högra. Bra att veta att man kan byta denna om man skulle tröttna! d^_^b
Men varför har de alltid korgventiler om de inte är något bra undrar man? Hmm.

Jag beställde även uppvikt bakkant, det hela går på 19000 plus frakt, för en diskbänk med måtten 160x61 cm. Landskrona rostfria blev det...:)

7310070025302 måste jag kolla. Korgventilerna satt ju i när vi köpte bänken så jag hade inte aning om att de kanske går att montera bort på egen hand.

Petronille - den tror jag du blir nöjd med. Såvitt jag förstått är Lagarostfritt och Landskrona rostfria likvärdiga och då pratar vi bra grejer. Jag tror dock att du handlat på det dyraste stället, men du får i alla fall kvalitet.

AstaS skrev:
7310070025302 måste jag kolla. Korgventilerna satt ju i när vi köpte bänken så jag hade inte aning om att de kanske går att montera bort på egen hand.

Petronille - den tror jag du blir nöjd med. Såvitt jag förstått är Lagarostfritt och Landskrona rostfria likvärdiga och då pratar vi bra grejer. Jag tror dock att du handlat på det dyraste stället, men du får i alla fall kvalitet.
Oj då, jag tittade på de finare bänkarna på Fredells och det verkade vara ungefär samma pris. De har dock varit mycket tillmötesgående och hjälpsamma på Landskrona så jag orkade inte leta runt mer. ;)

Eld skrev:
[länk]
Intressant! d^_^b
Men förvirrande. ;)

petronille - de är jättetrevliga på Landskrona rostfria! Du kommer att bli väldigt nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.