vi har satt in en svart granit skiva i köket vid hällen "Black Galaxy" mycket snygg.

Men det är svårta tt hålla den snygg - när man torkar av den så blir det en hinna som gör den flammig.
har provat med vatten och såpa men det blir inget bättre.

någon som har tips hur man håller utan blank och får bort den matta hinnan?

Är skivan impregnerad från tillverkaren?
Om den inte är det drar den åt sig av fett o.dyl. från matlagning.

Om skivan inte är impregnerad får du vara mer noga med att
rengöra med lite starkare medel än såpa.
Något fettslösande rengöringsmedel.

Akta intilliggande ytor som kanske inte gillar att ständigt bli utsatta för medlet.
Graniten klarar rengörningen utan vidare.

Om du rengör skivan och låter den torka ordentligt kan du själv impregnera
med AKEMIs antifläck eller AKEMIs färgförstärkare så har du en lättskött bänkskiva.

De seriösa stenfirmorna impregnerar på fabrik för att skivorna skall hålla sig snygga och vara lättskötta.

Slå en signal till leverantören och kräv att få några deciliter.
Det räcker med 250 ml förpackning.
Sök annars på nätet efter AKEMI.

Om den är eller blir impregnerad skall du endast använda diskmedel och inte såpa som "kladdar" för mycket.
Efterskölj med lite vatten och torka med en disktrasa och eftertorka med en kökshanduk så skall skivan vara som ny varje gång.

• AKEMIs färgförstärkare.jpg
Redigerat:
ok

pratade med stenfirman som sa att de inte impregnerar svart granit eftersom den är så tät i sig.
Han sa också att det inte ska vara som jag beskrev - han ska komma och titta på skivan efter nyår.

men jag ska prova med något fettlösande medel så länge

JanneSjo skrev:
ok

pratade med stenfirman som sa att de inte impregnerar svart granit eftersom den är så tät i sig.
Han sa också att det inte ska vara som jag beskrev - han ska komma och titta på skivan efter nyår.

men jag ska prova med något fettlösande medel så länge
Visst är den svarta "Black Galaxy" tät men inte så tät att den inte drar åt sig vegetabilisk olja. Det kommer att bli synbart mörkare fläckar om skivan inte är impregnerad.
När fläcken väl sitter där är det mycket svårt att få bort den.
Skivan kostar ju en slant och impregneringen är lätt att ordna.
Stenfirmorna vill inte gärna medge att det är så för det tar lite tid att dels vänta på att skivan skall torka efter tillverkningen som mestadels sker med vatten och även torktiden efter behandlingen.

Sök på nätet efter "permanent impregnering" och " AKEMI" för lite info.

Skippa impregneringen och ta fram olivoljan och ge hela bänken en omgång (förutsätter att du fått ren bänken). Lägg på med hushållspapper, torka av med torr bomullstrasa alt. hushållspapper med bra sugförmåga. Klart. Då har du samma egenskaper på det du behandlat med som det som kommer att stänka ur stekpannan.

På ljusa stensorter brukar man få med impregnering men till mörka så har ingen kund jag beställt till fått med det oavsett stenhuggeri (inga budgethuggerier i något av fallen).

Låt stenfirman besikta stenen. De kommer säkerligen att gå loss på den med någon form av starkt rengöringsmedel/sprit för att rena den helt. Hoppas det löser sig för er så den blir som ni vill ha den!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.