18 073 läst ·
23 svar
18k läst
23 svar
Tips kring montering av diskmaskin i arbetshöjd? (ca 60cm upp)
Inga bilder ännu? Gillar dina lösningar på saker.Enk Projektet skrev:
Sen värmer det fint i själen varje gång man använder sin otroligt smarta och finurliga lösning som kan inte så många andra har d^_^b
Tycker själv att det inte är så kul att plocka i och ur diskmaskinen så kan jag effektivisera det med några sekunder och göra det lite roligare så varför inte.
Vad glad jag blir. Brukar i varenda kökstråd argumentera för upphöjd diskmaskin men får aldrig gehör. Jag har alltid avskytt att plocka i och ur disk men nu så är det nästan ett nöje bara för att jag njuter över hur nöjd jag är med vår upphöjda varje gång jag använder den.
Vi har en stomme med låda som är ca 55 cm hög med sockeln. Sedan står diskmaskinen på den (utan upphöjda ben), då är det perfekt höjd för mig som är 167 cm. Sedan en till stomme för micro och sedan ett vanligt kylöverskåp. Passbit mellan micro och översta skåpet och täcksidor som binder ihop alla delar. Fronten på lådan under är så pass hög att den täcker diskmaskinens sockel.
Tyvärr så verkar det inte finnas färdiga högskåp av rätt bredd. Vi har fått skicka tillbaka en massa grejer, verkar inte som att Ballingslöv är sådär jättevana att hantera den lösningen. Först så fick vi ett 60 cm brett högskåp vilket ju inte funkade. Sedan så upptäckte de att vi hade en för hög lådfront då de hade räknat med att diskmaskinen skulle stå i högsta läget vilket hade blivit alldeles för högt för mig och dessutom fått micron på en nivå som gjort det opraktiskt inte bara för barn utan även för vuxna. Nu så är passbiten de skickat för att ha ovanför micron alldeles för stor (trots att vi redan sagt till om att den första var för stor och skickat vilket mått det ska vara).
Vi har inte fuktspärrat hela skåpet utan har bara en vanlig sådan där plast som man ska ha under diskmaskiner. Pratade med vår KA om det behövdes något särskilt och han sa att det räckte. Besiktningsmannen hade inte heller några kommentarer om det utan konstaterade bara att det var bra att vi inte hade glömt den.
Vi har en stomme med låda som är ca 55 cm hög med sockeln. Sedan står diskmaskinen på den (utan upphöjda ben), då är det perfekt höjd för mig som är 167 cm. Sedan en till stomme för micro och sedan ett vanligt kylöverskåp. Passbit mellan micro och översta skåpet och täcksidor som binder ihop alla delar. Fronten på lådan under är så pass hög att den täcker diskmaskinens sockel.
Tyvärr så verkar det inte finnas färdiga högskåp av rätt bredd. Vi har fått skicka tillbaka en massa grejer, verkar inte som att Ballingslöv är sådär jättevana att hantera den lösningen. Först så fick vi ett 60 cm brett högskåp vilket ju inte funkade. Sedan så upptäckte de att vi hade en för hög lådfront då de hade räknat med att diskmaskinen skulle stå i högsta läget vilket hade blivit alldeles för högt för mig och dessutom fått micron på en nivå som gjort det opraktiskt inte bara för barn utan även för vuxna. Nu så är passbiten de skickat för att ha ovanför micron alldeles för stor (trots att vi redan sagt till om att den första var för stor och skickat vilket mått det ska vara).
Vi har inte fuktspärrat hela skåpet utan har bara en vanlig sådan där plast som man ska ha under diskmaskiner. Pratade med vår KA om det behövdes något särskilt och han sa att det räckte. Besiktningsmannen hade inte heller några kommentarer om det utan konstaterade bara att det var bra att vi inte hade glömt den.
Vi har byggt ett kök med IKEA-stommar.
Vi satte ett skåp med lucka som normalt används som överskåp under diskmaskinen.
Som redan nämnts så passar de ju inte in i någon stomme så det blev att sätta täcksidor på bägge sidor om diskmaskinen.
Ovanför har vi monterat bänkskivan.
Vi har samma problem som någon också nämnt.
Jag är 185 cm och frugan är 160 cm.
Nu kommer översta korgen i högsta laget men det fungerar.
Mvh
Anders
Vi satte ett skåp med lucka som normalt används som överskåp under diskmaskinen.
Som redan nämnts så passar de ju inte in i någon stomme så det blev att sätta täcksidor på bägge sidor om diskmaskinen.
Ovanför har vi monterat bänkskivan.
Vi har samma problem som någon också nämnt.
Jag är 185 cm och frugan är 160 cm.
Nu kommer översta korgen i högsta laget men det fungerar.
Mvh
Anders
Vi har DM ca 30 cm över golvet, känns riktigt bra att ha de när man plockar i och ur. Lite pyssel att göra när det inte fanns färdiga lösningar för ändamålet. Har diskmaskinen att stå ovanpå ett skåp som kanske 15 cm högt, men luckan är större och täcker "sockeln" på maskinen. Sedan täcksidor som kapades i höjd med övre kant på DM. Största problemet var att få fast bänkskivan men det gick med små möbelvinklar.
Hittade en bild på slutresultatet.

Uploaded with ImageShack.us
Hittade en bild på slutresultatet.

Uploaded with ImageShack.us
Klicka här för att svara