4 251 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Val av olika lådor samt mjukstängning?
Hej!
Sitter och funderar på detta med olika lodår. Vedum har två sorters lådor man kan välja, dels "vanliga" där en 80-låda med front kostar ca 750 kr + (2x35 för skenorna). De slutar ca 7 cm inne i stommen, och går på hjul och har inte mjuk stängning.
Sen har de fullutdragslådor som för samma låda som ovan kostar ca 1400 kr samt 2x215k för skenorna. Jag tycker det är ovanligt dyrt för att få några extra centimeter. Det enda som vi kommer att sakna med standardlådorna är mjukstängningen.
Jag vill minnas att när jag för några år sedan var hos en köksfirma och snackade om sånt här (tror det var myresjökök) så pratade vi om tandemlådor och metabox, och han sa att "jo visst de dyrare har inbyggd dämpning, men du kan köpa dessa för 30 kr styck så får du samma effekt" och visade några dämpare de hade skruvat fast i stommen där lådan slutar på varje sida som "fångade upp" lådan.
Har googlat lite men inte hittat denna. IKEA har ju något som man lägger i själva skenan och det passar inte till vare sig vedum eller myresjökök.
Vi hade sparat många tusenlappar på att välja standardlådor och komplettera med mjukstängare som skruvas fast i stommen för 70 kr/låda.
/S
Sitter och funderar på detta med olika lodår. Vedum har två sorters lådor man kan välja, dels "vanliga" där en 80-låda med front kostar ca 750 kr + (2x35 för skenorna). De slutar ca 7 cm inne i stommen, och går på hjul och har inte mjuk stängning.
Sen har de fullutdragslådor som för samma låda som ovan kostar ca 1400 kr samt 2x215k för skenorna. Jag tycker det är ovanligt dyrt för att få några extra centimeter. Det enda som vi kommer att sakna med standardlådorna är mjukstängningen.
Jag vill minnas att när jag för några år sedan var hos en köksfirma och snackade om sånt här (tror det var myresjökök) så pratade vi om tandemlådor och metabox, och han sa att "jo visst de dyrare har inbyggd dämpning, men du kan köpa dessa för 30 kr styck så får du samma effekt" och visade några dämpare de hade skruvat fast i stommen där lådan slutar på varje sida som "fångade upp" lådan.
Har googlat lite men inte hittat denna. IKEA har ju något som man lägger i själva skenan och det passar inte till vare sig vedum eller myresjökök.
Vi hade sparat många tusenlappar på att välja standardlådor och komplettera med mjukstängare som skruvas fast i stommen för 70 kr/låda.
/S
Har ett vedum kök med olika lådor, jag har inte kollat upp om det finns mer än två olika lådor, men det lådor som vi har som är fullutdraglådor är betydligt bättre och stabilare än de standard lådor vi har..
Tack för svaret. Nej förmodligen är deras fullutdragslådor bättre än de vanliga, men det var priset jag hejade till på 1400 kr + 430 för skenor för EN låda. Kollar jag på IKEAS hemsida kan jag få en 80-stomme med tre lådor som är fullutdrag och har mjukstängning för nästan samma pris som jag här ger för EN låda.
Det känns som om för det priset ligger Vedum bland de mest dyra och exklusiva kökstillverkarna, men det är inte det intrycket jag fått när man läser bloggar, forum etc. Vad ska då de riktigt exklusiva kökstillverkarna ta för en låda, 4000 kr? Anledningen till att vi valde vedum för denna uppgradering är attde har de mått på stommar som vi behöver, då vi endast ska byta vissa stommar, samt flytta runt stommar lite och byta luckor till lådor... men visst känns det lite som ett rån, även om lådorna säkert är bra och stabila.
/S
Det känns som om för det priset ligger Vedum bland de mest dyra och exklusiva kökstillverkarna, men det är inte det intrycket jag fått när man läser bloggar, forum etc. Vad ska då de riktigt exklusiva kökstillverkarna ta för en låda, 4000 kr? Anledningen till att vi valde vedum för denna uppgradering är attde har de mått på stommar som vi behöver, då vi endast ska byta vissa stommar, samt flytta runt stommar lite och byta luckor till lådor... men visst känns det lite som ett rån, även om lådorna säkert är bra och stabila.
/S
Det de pratade om är en riktig snik och skitlösning som går ut på att du borrar in eller skruvar fast vanliga dörrdämpare som lådfronten får dämpa mot. Faktiskt en kass lösning även om det dämpar en aning och inget jag skulle välja om ni kan påverka redan från start. Ta de dyrare lådorna med riktig dämpning. Ni kommer INTE att ångra er. Den punkt som samtliga av mina kunder som valt bort dämpningen ångrar är att de snålade in på den punkten och gick på den billiga rullskenelådan utan dämpning så gör inte om deras misstag.
Klicka här för att svara