Nu tog jag fram en av våra andra ritningar... Problemet med den är att vi inte vet vad vi ska göra med det övre högra hörnet eftersom vi så gärna vill att ugnarna ska vara upphöjda...

• ScreenShot005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ScreenShot006.jpg
    Skapa konto
Dra bänken runt hörnet ända fram till ugnarna, avställningsyta jämnte ugnen är bra. Eller så kan ni i hörnet ha ett överskåp som går ända ner till bänkskivan, eller ett jalusiskåp.

alternativt

Flytta kyl-frys till mellan fönster och altandörr, ersätt med ett skåp och justera ugnarna ett snäpp åt höger och dra bänken runt hörnet hela vägen till ugnarna.

Hmmm... så den här planeringen gillades bättre. Det ger oss en hel del att tänka på känner jag.

Eftersom jag ändå inte kan släppa den planering jag visade först... Vad händer om man lägger till en liten ho bredvid hällen? Då slipper man ju springandet runt hörnet för att komma åt att fylla på och slå ut vatten. Om vi dessutom har sittmöjligheter vid ön så kommer vi ju närmare kyl för att minska på springet i vardagen. Det inritade matbordet kommer vi inte att kunna flytta på om köket ska vara där det är inritat då vi vill ha ett stort bord, vilket inte får plats någon annanstans.

Mikael_L
Dclxvi skrev:
Det inritade matbordet kommer vi inte att kunna flytta på om köket ska vara där det är inritat då vi vill ha ett stort bord, vilket inte får plats någon annanstans.
Den nischen ser ut att vara ca 220 bred, det ryms alltså ett matbord, men inte något jättestort. 80cm brett - inga större problem. 1 meter brett, det blir rätt inklämt.

Jag gick precis och mätte i vårt i kök.

Med en ho och siitplatser som du beskriver löser ni de "allvarligaste" nackdelarna med lösningen, men för mig personligen känns lösningen ändå avig. Men ni ska så klart göra ert kök så som känns bäst för er.

Det känns som att det är tur att vi inte ska byta kök imorgon... :) Tack för alla åsikter och tankar!

Mikael_L
Ett väldigt outvecklat alternativ. Var alla saker ska vara och exakta mått har jag inte funderat så mycket över.
Men en start på ett diskussionsunderlag, typ.

• Dclxvi-alt1.jpg
    Skapa konto
Man kan inte placera hällen i hörnet? Jag tycker det brukar bli väldigt bra; ogillar hörnskåp i allmänhet och då kan man kakla upp en liten fin hylla längst in bakom hällen.

Håller med om att frys/kyl inte ska vara längst in, närmare dörr och matbord blir mer praktiskt.

Måste ni ha två ugnar? Räcker inte 1 ugn + 1 micro?

Mikael_L
Kanske

• Dclxvi-alt2.JPG
    Skapa konto
Oj, nu kommer det kreativa förslag! I de här banorna har v i inte ens tänkt! Detta ska vi definitivt mäta lite på...

Mikael_L
Jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv, men troligen skulle jag snöa in på något åt det här hållet.
En liten halvö att hänga runt och umgås med kocken.
Halvön är också den givna platsen för att duka upp mat på för självservering.

Sen skulle jag nog också planera för att ha matbordet lite mer mitt i allt och alltså närmare själva köket (om inga speciella förutsättningar, typ utsikt mm, gjorde annat anspråk).

Hmmm... Jag tyckte att det blev lite rörigt. Vill gärna samla ihop högskåpen på ett ställe så att det ger ett mer stilrent intryck.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.