Jag bor i en lägenhet och har inte plats för integrerad diskmaskin på ett vanligt sätt. Jag äger dock en sådan diskmaskin jag vill använda och min tanke är att vid behov koppla den direkt till kranen. Just nu står diskmaskinen mitt emot kranen och slangarna räcker gott och väl, det estetiska har jag en lösning på men det blir väl först relevant om kopplingen fungerar.

Innan jag gör något som kanske är dumt tänkte jag ställa frågan här: finns det några risker med att koppla på detta sättet?

Om det är en relativt riskfri och genomförbar lösning vill jag gärna ha hjälp med vart jag kan köpa (gärna beställa) rätt kopplingsdelar.

Här är bilder på hur saker och ting ser ut:

20160126_221302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160126_213918.jpg
Skapa konto

20160126_202614.jpg
Skapa konto

20160126_202555.jpg
Skapa konto

20160126_202351.jpg
Skapa konto

Kranutgångens fäste i diameter mätte jag till 22mm och slangens fäste till 25mm.

Tackar på förhand för alla tips/varningar!

Eftersom det knappast går att hitta en sån koppling du och jag har sökt, är jag övertygad om att det är ett högriskprojekt. Min förra kran började spruta vid diskbänken om man höll för hålet. Jag började se en katastrof orsakad av min oreglementsenliga och ej försäkringsberättigade koppling.

Lösning: Jag öser in lagom mängd vatten och slår igen. Startar en bit in på programmet så den inte tömmer utan bara diskar, håller koll på den och ändrar manuellt till skölj när den pumpat sig torr.
Tro mig, jag är så tacksam även för denna halvautomat! Din är kanske inte så elektromekanisk
Såg nu när jag postat att din nog inte är så lättlurad...

Redigerat:
Du kan inte koppla in DM på vattenkranens utgång för DM är konstruerad för vattenledningstryck på ingång (4-8 bar) medan kranens utgång är konstruerad för trycklöst.
Du får nor ansluta DM till vatten under kranen där det är trycksatt hela tiden. Med lättillgänglig avspärrningskran. Bäst är att byta blandaren mot en med separat DM-avspärrning.

Kolla om din kran har möjlighet att koppla in uttag ovan bänk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.