Vi ska förse vårt kök med en separat diskmaskinsavstänging.
Blir dock fundersam på hur jag ska göra hålet för den i diskbänken. Bänken är en gammal vanlig rostfri sak från 80talet (rätt vek och sviktande), och hålet ska vara 20mm. Känns som att det lätt blir buktiga och vassa kanter om man ger sig på med borr eller hålsåg?

Hål för blandare har jag gjort tidigare med hjälp av en vanlig hålstans, men sådana hittar jag bara i 35mm

Det finns hålpunchar som är mindre.. Tror jag har en som är 18,5 någonstans bland annat Dock dyra att köpa för att göra ett endaste hål med.

Stegborr är smidigt.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja förtusan det glömde jag bort, först en 5 mm borr och sen stegborr upp till 20mm.. :)

Kör sakta och kyl borret så går det bra, fördelen när man jobbar åt sig själv är ju just att tiden inte är så viktig..

Har man bara en vanlig borr, t.ex. 5mm, rita upp en cirkel för tänkt hål och borra småhål hela vägen runt innanför cirkeln. Fila sista biten med rundfil.
Köpte en sk hålpuns en gång men har inte använt den till de diskbänkar jag installerat hittills. Antagligen har jag inte hittat den när det varit dags.

Använd HSS-CO (Cobalt) borr och skärvätska, förslagsvis CRC Supercut II, kör på lågt varvtal och tryck så hårt att borren skär och inte slinter. Men inte för hårt så att det blir buckligt. Lägg gärna någon spillbit av plywood, MDF eller liknande under plåten.

Krilleman
Stegborren jag har på jobbet har gått hårt och länge, ingen för-borrning har jag någonsin gjort och aldrig har jag haft någon form av kyl-vätska.

Den är av typen "svin-*itt" alias julgran av okänt märke.

Liknade:

108287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En stegborr verkar helt klart som något man borde ha hemma i verktygslådan.
Tror vi att det duger med en från Biltema eller Jula, om man har en hålfrekvens på runt 1 gång vart femte år, eller kommer den bli slö halvvägs genom första?

Gammal tråd, men måste verkligen säga att en hålpunch gjorde jobbet långt över förväntan! Väldigt smidigt!!

• Gilla
Mr007
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.