Hej!

Jag vill uppgradera källsorteringen i vårt hus, som är byggt 2009. Köket är myresjökök, som numera är Marbodal, så deras källsortering ska passa.

Jag vill byta från att ha två vanliga luckor som öppnas "vanligt", till en stor bred lucka som glider ut på en skena, men källsorteringen i botten av lådan.

Problemet är att skåpet under vasken inte är normal bredd, då det är en extra 16 mm "vägg" på insidan, vilket gör att skåpet är lite för smalt, och jag misstänker att källsorteringssatsen med skenor inte får plats. Se bild:

kok.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför är det dubbla skivor till höger, och går det att ta bort den ena skivan utan att sabba nånting? Den inre skivan går ju ner och fäster i botten i nedre högra hörnet.

Alla kökslådor är helt intill varandra, utom just luckorna till dörren under vasken, som har den extra kanten. Denna bör ju försvinna om man har en lådfront över hela bredden.

Nån som har sett detta innan, och vet om man kan bygga om det utan att riva loss hela bänkskivan och/eller vasken?

Tack på förhand!

Jag begriper inte heller varför ni har den extra skivan. För att få in en utdragbar källsortering behöver ni ta bort befintligt diskbänkskåp + den extra skivan och sätta in en ny 80 cm bred stomme. Sedan måste ni måttbeställa nya lådfronter eftersom ni har Myresjököks gamla höjdmått på lådfronter. Diskbänkskåpet ska ha en blindfront överst och sedan två kopplade lådfronter så att utseendet blir lika skåpet jämte.
Tänk efter en extra gång innan ni ändrar: nackdelar med utdragbar sopsortering förutom priset är att den som skalar potatis står i vägen om någon annan vill slänga skräp, ska man skrapa matrester av tallrikar o sedan skölja dem får man böja sig långt fram, dessutom är det inte direkt lättstädat.

Vi har haft utdragbar i vårt förra boende och gillar det. Så nu ska vi bara lista ut hur man ska göra.

Kan man göra det du säger utan att ta bort vask och rör, eller man måste plocka ner allt?

Angående pris på låda, skena, hylla och kärl, 4100 på Marbodal. Och 1500 för lådfronten. Då har jag inte frågat om måttbeställning. Dvs totalt 5500 kr.

Ballingslöv hade en bättre lösning med en utdragbar liten låda där uppe och en plåt över kärlen (se bild nedan) men det kostade 7340 kr. Men de säger att det inte passar. Kan det verkligen vara så stor skillnad?

Är priset rimligt? Låter rätt dyrt.. Kan man inte slänga in Ikea skenor eller nåt?

Tacksam för mer tips om nån gjort nåt sånt här.

image.jpg
Skapa konto

• image.jpg
    Skapa konto
Min mamma har en sån där låda över sorteringskärlen och det är helt värdelöst när denna sitter tätt ovan sopsorteringslådan (som det ser ut att göra i Ballingslövs lösning). Minsta lilla bit som sticker upp ovan kanten i sopkärlet slår då i lådan ovanför och kladdar ned denna/riskerar att åka ur kärlet/gör att lådan inte kan stängas. Så är det hos mamma och det är otroligt irriterande. Ovanliggande låda bör istället monteras en bit högre upp så slipper du problemen.

Paul-Staffanstorp
ccf skrev:
Min mamma har en sån där låda över sorteringskärlen och det är helt värdelöst när denna sitter tätt ovan sopsorteringslådan (som det ser ut att göra i Ballingslövs lösning). Minsta lilla bit som sticker upp ovan kanten i sopkärlet slår då i lådan ovanför och kladdar ned denna/riskerar att åka ur kärlet/gör att lådan inte kan stängas. Så är det hos mamma och det är otroligt irriterande. Ovanliggande låda bör istället monteras en bit högre upp så slipper du problemen.
Vi har det likadant men det är bara och lära sig tömma sopkärlet lite oftare. ;)

Man kan sällan flytta upp lådan högre då den oftast tar i vattenlåset då. :(

Tycker lådan är kanon att förvara saker i som används vid vasken.

Till Topic då...

Den "extra" sidan som det pratas om är ju en täcksida som är monterad för man vill få en inramning av fronterna och därav har man gjort skåpet dessa motsvarande 16mm smalare för att få ihop måttkedjan.

Men man kan ju ta bort både skåpet och denna täcksida och ersätta allt med ett nytt 800 skåp med utdrag.

Vet att det finns billigare varianter men du vill väl ha samma front som du redan har och då blir det svårt.
Samtidigt är kanske dina bänkskåp 720mm höga och då fungerar inte dessa som är 704mm.

Skärmavbild 2016-07-22 kl. 08.08.29.png
Skapa konto

Tack ccf för tipset, jag kan tänka mig att både lådan och det blåa plåtlocket skulle kunna förhindra lådan att stängas om man har nåt som sticker upp, och jag tror jag brukar ha det... :P

Men om jag förstår bilden rätt, så måste jag egentligen demontera alla rör, såga ut hål för rören i det nya skåpet och få in det igen. Så totalt kommer det bli minst 2533 + kostnaden för kärl, skenor, etc.

Är det ingen annan än marbodal som har ett bra kärlsorteringssystem på skenor som man kan stoppa in?

Hade ju varit grymt smidigt om det fanns nån som var liiite smalare. Stor skillnad i arbetsinsats.

Ni som är händiga, vad händer om jag sågar sönder den högra skivan i första bilden, så skåpet blir 16mm bredare.. rasar allt då? Sen kanske det inte är så lätt att komma åt att göra så heller, men se bild för hur jag menar.. :)

saga.jpg
Skapa konto

Nej du kan inte såga sönder höger sida... lättare ta bort täcksidan som sitter mellan skåpen för att då få plats med ett 800skåp. Svårt att se hur inramning ser ut bortsett från just precis där du talar om och ovansidan men det finns ju ingen "inramning" till vänster om skåpet...

Aha, jag tror jag förstår, så ta ut hela detta skåpet, sedan ta bort täcksidan som är intill lådorna.. men sitter inte lådorna och dess skenor fast i den? Så isåfall får jag ta bort lådorna, och montera de igen i det nya 800-skåpet?

Hur är det med vasken måste jag ta bort den för att kunna få ut skåpet?

Jag är lite osäker på om jag börjar slita ut allt, och sen inte får in det igen samma dag. Blir inte så populär här hemma då.. ;)

Paul-Staffanstorp
Täcksidan sitter ju mellan vaskskåpet och lådskåpet så lådornas skenor sitter inte fast i den utan i sin egen skåpssida.

Bör inte vara några problem att kunna byta skåpet utan att ta bort vasken.
I värsta fall får ryggen på vaskskåpet ryka.

Tack, jag såg att den sidan var fristående. Fattar bara inte varför de byggt det så här.. Då får det bli rivning, får ingen lust att källsortera när det är så få fack som det e just nu :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.