Hej!

Jag tänkte höra om någon kan komma med något tips på vad det kan vara som gör att vår (för oss) nya kyl- och fryskombination inte bildar någon is. Det är en LG GR-L207QXQK (http://www.lg.com/se/vitvaror/kylskap/LG-GR-L207QXQK.jsp) som vi köpt begagnat.

Vattnet är inkopplat via den enda vattenledningen som finns till kylen, och det går bra att få vatten ur den. Om man byter till krossad eller vanlig is via knapparna så mumlar den bara och försöker trycka ut is, men det kommer förstås ingen. Av någon anledningen fyller den inte på med vatten i isbehållaren högst upp.

Vi fick en sån där "guldförsäkring" från Elgiganten med på köpet, som räcker ett drygt år till om något skulle gå sönder. Behöver vi använda den måntro?

Någon som har några tips/erfarenheter om detta eller dylikt problem?

lg-kyskap-GR-L207QXQK-front-stora.png

VI har också en LG fast inte samma modell. Någon gång har isbitarna helt enkelt frysit ihop till en enda klump så att maskinen inte kan spotta ut dem. Då är det bara att ta lös behållaren där isen ligger och skaka lite på den så löser det sig. Testa och se om det hjälper.

jeppeknaster skrev:
VI har också en LG fast inte samma modell. Någon gång har isbitarna helt enkelt frysit ihop till en enda klump så att maskinen inte kan spotta ut dem. Då är det bara att ta lös behållaren där isen ligger och skaka lite på den så löser det sig. Testa och se om det hjälper.
Men den bildar ju ingen is alls. Vattenpipen där uppe fyller inte tråget med vatten över huvudtaget, ungefär som att den delen av vattenledningen är urkopplad.

Någon som vet? :/

det finns en testknapp i min frys från Bosch. kanske även i LG? ingen bruksanvisning?

styrman1 skrev:
det finns en testknapp i min frys från Bosch. kanske även i LG? ingen bruksanvisning?
Testknapp, hur menar du då? Inte samma knapp som den man trycker på för att få ut is? Det finns en on/off-knapp inne vid ismaskinen, men den står på ON. Händer iofs inget om jag slår av och på den, inget som sätter igång eller så, fast det kanske man aldrig märker...

Manual fick vi nog inte med någon tror jag.. ska dubbelkolla. Hittar ingen på nätet heller för den delen, men det kanske går att få om man ringer LG.

Det fins en knapp inne i fryse (uppe vid apparaturen som gör isbitarna) det gör det iaf på våran LG side by side. Där kan man stänga av så den inte gör is, kolla denna knapp

Ville bara berätta att jag och tjejen hörde ett rumlande ljud från frysen i förrgår kväll. Det var iskuberna som föll från "tråget" ner i behållaren. Den har börjat bilda is!

Läser man manualen säger den "Det kan ta upp till sju användningar av det rinnande vattnet innan isproduktionen kommer igång". Vi hade använt det kanske 15-30 gånger innan det kom igång, men det kanske inte räknades på det sättet.

Vi är glada i alla fall, att det löste sig. Tack för all hjälp!

I min LG så verkar inte matning funka...eller om det slirar någonstans...
Is bildas så lådan blir full men det går nästan aldrig att få ut någon isbit..luckan öppnas men det verkar inte mata fram något..någon som har något förslag??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.