Har en fantastiskt ineffektiv fläktlösning i vår bostad. En Bacho BAF kryddyllefläkt som ventilerar badrum, gästtoa och kök ut i egen kanal. Problemet är dels den i princip obefintliga köksfläktfunktionen, dels en fläktkåpa som är så ful att den garanterat kommer från helvetet.

Vill såklart byta. Eftersom vi alla egna kanaler i murstocken kan man använda en vanlig köksfläkt för evakuering. Men sen så vill vi såklart även ha ventilationen fungerande och införskaffar därför en ny kryddhyllefläkt och så vill jag få det att lira ihop. Har kollat på lösningar, pratat med proffs, men ingen har hört/sett någon lösning. Känns dock som att vi inte kan vara de första som vill ändra på detta.

Jag tänker så här: I teorin handlar det om att ha en kryddhyllefyläkt inkopplad som ventilerar bostaden. När man slår på köksfläkten ska krydhyllefläkten slås av (går att lösa då kökfläkten är relästyrd, så ett relä till kan hantera avsättning av kryddyllefläkten). Dessa två fläktar kopplas via en T-koppling till kanalen ut, alternativt kopplas det köksfläkt - kryddhyllefläkt - ut. Men, då trycks antagligen stekoset ut i badrum/toalett och därför behovs ett spjäll som stänger den vägen. Funderar på ett motorstyrt, som kan styras med relä via köksfläkt. Det borde fungera, eller?

Alternativa tankar är om man använder T-koppling och har en backventil i ventilationsröret ut mot bostaden. En annan, mindre trolig variant är att om kryddhyllefläkten är igång så kan inte köksfläkten trycka matos ut bakvägen, utan oset tar enklaste vägen, dvs kanalen ut.

Tankar och idéer på lösning uppskattas stort.

Borde inte ett vanligt kallrasspjäll efter varje fläkt fungera lika bra ? Sålänge ni inte kör båda tillsammans så borde det funka utmärkt. Eller kanske en takmonterad varvtalsreglerad fläkt med ett spjäll till köket som hag grundventilationsfunktion ?

Jo, jag tror att det kan fungera. Var inne på de tankarna i slutet av mitt inlägg, köksfläkten har ju redan kallrasskydd.
Det gäller en lägenhet, så tyvärr går det inte att takmontera, det hade varit smurf, bl a för att slippa fläkljudet.
Tack för tipset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.