10 945 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Kolfilterfläkt eller "vanlig" fläkt med 6m horisontell rördragning
@hul, allt jag ville få fram var att man även ska titta på den årliga driftkostnaden som kolfilterfläktar drar med sig.
@TS. Ju bättre sugförmåga och osborttagningsförmåga kolfilterfläkten har så tenderar kolfilterpriset öka.
Titta även på hur fettfiltret är konstruerat/fungerar oberoende om du väljer utsugningsfläkt eller kolfilterfläkt. Det är i fettfiltret "allt" fett ska fastna i. Fettfiltret bör/ska man rengöra ca varannan vecka oberoende fläkttyp.
@TS. Ju bättre sugförmåga och osborttagningsförmåga kolfilterfläkten har så tenderar kolfilterpriset öka.
Titta även på hur fettfiltret är konstruerat/fungerar oberoende om du väljer utsugningsfläkt eller kolfilterfläkt. Det är i fettfiltret "allt" fett ska fastna i. Fettfiltret bör/ska man rengöra ca varannan vecka oberoende fläkttyp.
Inte för att överbevisa, men referenser ger bättre trovärdighet för ett påstående. Boverket har haft några uppmärksammade fall där de ej godkände nybyggen med kolfilterfläkt. I högre instans fick boverket kompromissa och godkänna kolfilterfläktar förutsatt att även god allmänventilation fanns. Det går inte komma runt att fläkten renar inte allt utan viss skit stannar kvar i luften.hul skrev:
För några år sedan såg jag en utställningsfläkt som hade samma funktion som en kolfilterfläkt men med tvättbara filter i annat material (var nästan vitt och väldigt finkornigt) och en patentsökt fettavskiljade som enligt uppgift var "revolutionerande" och dessutom väldigt effektiv samtidigt som den var lätt att rengöra.
Nu kommer jag inte ihåg firmans namn, tyvärr har jag inte sett fläkten efter detta, det skulle även komma både filter och fettavskiljare som passade andra fläktar då detta var så mycket bättre. Någon som sett eller kommer ihåg firmanamnet ?
Nu kommer jag inte ihåg firmans namn, tyvärr har jag inte sett fläkten efter detta, det skulle även komma både filter och fettavskiljare som passade andra fläktar då detta var så mycket bättre. Någon som sett eller kommer ihåg firmanamnet ?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta ovanligt/farligt eller något jag bör vara orolig för?
Grund & Markarbeten -
Tegel: Eldfast, skorstens eller vanligt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Avlopp till WC, vanligt 110mm rör eller special?
Badrum -
GLL 3-80 med mottagare - vilken modell? Vanlig, C eller CG?
Verktyg & Maskiner -
Vanliga felstavade eller missuppfattade ord.
Övrigt Off Topic