Har fått alla delar jag behöver, trodde jag.

Köksplaneraren från IKEA ljög för mig när hon sa att köksön inte behövde stödjande ben vid änden av bänkskivan för att inte välta, såhär ser den färdiga fristående köksön ut:
https://i.imgur.com/MDC0aMl.png

Var hela tiden väldigt fundersam till hur den skulle kunna stå stadigt rätt upp och ner, men jag frågade henne "så inget behöver stödas upp eller skruvas fast då?"

"Nej det behövs inte med detta djup av skåpen"

Så nu när den är halvmonterad, allt är färdigt förutom två utav dörrarna och bänkskivan, så märker jag ju utan tvekan att den kommer välta åt helvete när jag får på dom andra två dörrarna, räcker med ett finger på lite tryck så välter skiten...

Hur kan detta blivit såhär tokigt?
Har jag missat något?

Alternativ har jag försökt komma på dessutom, skruva i golvet=inte en chans då jag bor i hyreslägenhet
Borra/skruva fast i vägg, förmodligen inte ett alternativ då endast höger sida står mot en betongvägg, resten är fristående
Limma mot golv... Låter inte som det kommer att hålla

Hur ska jag lösa detta!?

E
När vi köpte vår köksö var hon på Ikea väldigt tydlig med att köksön måste skruvas fast i golvet. Kanske därför hon förutsatte att din inte behövde extra stödben?

E Elixir skrev:
När vi köpte vår köksö var hon på Ikea väldigt tydlig med att köksön måste skruvas fast i golvet. Kanske därför hon förutsatte att din inte behövde extra stödben?
Det är ju lite därför dom är med och planerar, för man kan det inte själv, alltså långt ner i min logiska kunskap så var jag i princip helt säker på att det måste ju fästas, men när jag frågar och hon säger nej så...

Okej, men jag har parkettgolv där köksön ska stå, har jag någon "rätt" att förankra i golvet ens? Eller är det helt kört?

BirgitS
Ett parkettgolv är normalt flytande och rör sig när luftfuktigheten ändras med årstiderna så det är nog olämpligt av det skälet att skruva fast kökshalvön.

Ring Ikeas kundtjänst och be om en förklaring samt hur det ska lösas utan att skruvas i golvet.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett parkettgolv är normalt flytande och rör sig när luftfuktigheten ändras med årstiderna så det är nog olämpligt av det skälet att skruva fast kökshalvön.

Ring Ikeas kundtjänst och be om en förklaring samt hur det ska lösas utan att skruvas i golvet.
Hålsåg genom parketten, och sedan skruva i golvspånet? Då kan parketten flyta runt skruvarna.

BirgitS
Är väl inte så bra att göra det i en hyreslägenhet.
Vi vet ju inte heller vad som finns under parketten.

Skulle nog försöka hitta några/något snygga ben eller rör att staga upp med.

Jadu detta blev ju skit...

Kommer hem för sent för att prata med IKEA dessutom.

Tror inte det finns så mycket alternativ, att bygga egen sockel och limma ihop det med golvet, med kortreglar?
Kommer det att gå? Kommer klister/lim hålla ihop tillräckligt bra?

sysmali
Kanske räcker med ett ben?

Offra lite plats och lägg ett par säckar sand på ett hyllplan absolut längst ner

Fäst den i kortsidan. 4 vinkeljärn invändigt i skåpet, ett i vart hörn, och sen borra in och plugga i betong väggen.

E
En möjlighet är ju att bygga en egen sockel under av kraftigare modell och skruva fast denna i väggen. Kanske räcker utan stödben.

K
Du behöver tyvärr skruva fast kökön i golvet med Metod stödfäste för köksö:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20298405/

Vi har själva använt dessa och jag har svårt att se hur en köksö skulle kunna bli tillräckligt stabil utan dessa stöd. Speciellt med tanke på att din köksö är så "grund"

Lycka till ändå!

/Krille

Du har ju en bänkskiva ovanpå! Den är vridstyv nog. Bara sätt två kraftiga vinkeljärn under den mot betongväggen, så långt ifrån varandra som möjligt, och fäst med 4+ skruv var uppåt i skivan och lika många plugg i väggen.
Den kommer sitta som berget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.