2 888 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Enklare köksrenovering
Jag håller inte alls med tidigare talare. Byta till en dyr bänkskiva är det sista jag hade gjort. Hade samma placering på vask och spis innan och så ska det ju egentligen inte vara nej men det är väl inte hela världen.
Det är som man säger, inget större fel på köket men dessa 2000-talskök är så hopplöst daterade att de lika gärna kunde vara från 80-talet. Beslagen, träfärgen och storleken på kakelplattorna, och till viss del färgen! Nej nej nej. Men visst, såklart kan man leva med det i ett par år innan man går vidare. Jag hade dock alla gånger lämnat luckorna för lackning och bytt beslagen. Det kommer kosta några tusenlappar men jag skulle nog säga att de tusenlapparna gör en del för värdet, du kan ju fråga en mäklare. Får du en mer modern färg på luckorna tror jag att det blir lättare att leva med kaklet och bänkskivan. Och för all del, fula isf inte och genom att behålla de där beslagen.
Jag tror inte du kommer ångra dig.
Det är som man säger, inget större fel på köket men dessa 2000-talskök är så hopplöst daterade att de lika gärna kunde vara från 80-talet. Beslagen, träfärgen och storleken på kakelplattorna, och till viss del färgen! Nej nej nej. Men visst, såklart kan man leva med det i ett par år innan man går vidare. Jag hade dock alla gånger lämnat luckorna för lackning och bytt beslagen. Det kommer kosta några tusenlappar men jag skulle nog säga att de tusenlapparna gör en del för värdet, du kan ju fråga en mäklare. Får du en mer modern färg på luckorna tror jag att det blir lättare att leva med kaklet och bänkskivan. Och för all del, fula isf inte och genom att behålla de där beslagen.
tänkte isf lämna in luckorna för målning och såklart byta beslag till nåt snyggtM Manfreds skrev:Jag håller inte alls med tidigare talare. Byta till en dyr bänkskiva är det sista jag hade gjort. Hade samma placering på vask och spis innan och så ska det ju egentligen inte vara nej men det är väl inte hela världen.
Meckigt och meckigt, det går ju som du säger att kakla över befintligt men jag tror inte det blir snyggt när det bygger ut extra från väggen. Annars får det rivas och det är väl lite halvstökigt men inte svårt. Ska ni göra det själva behöver ni lite verktyg etc.FannyAML skrev:
Jag hade kört på att göra luckorna, alla gånger. Sen kan ni kanske avgöra om det är tillräckligt för att leva med kaklet. Det ska gå att måla kakel också, men jag är nog lite skeptisk till det. Mest för att det blir en enhetligt färgad yta som är formen av en kaklad vägg om du förstår vad jag menar. Men det skulle kunna bli ett lyft.
börja med att måla luckorna och byta beslag som ni tänkt! sen om ni känner att det verkligen inte går att leva med kaklet, knacka ner det och sätt upp en stänkskydd som är en skiva. de går att få i flera utseenden inklusive kakel-look och är mycket enklare att sätta upp än kakel.
Bra tänkt! Kan vara svårt i det här fallet dock i och med att det är betydligt mer än bara stänkskydd? Plus att det går runt hela hörnet. Kanske går att få snyggt ändå?major_tom skrev:
När vi köpte vårt radhus 1999 satte vi in ett kök med björkluckor, högsta mode. Med tiden blev det ganska bedagat, men layouten och planeringen är fortfarande optimal.P pjkw skrev:
Det var mycket täcklister och sidor på den tiden, men jag lämnade in alla luckor på sprutmålning, bytte ut sockeln mot mdf och målade den i vitt, och behöll vissa täcksidor i björk, bytte golv och knoppar.
Eftersom jag har ett bord i björk (numera är bara benen trärena, skivan är lackerad i vitt) så är numera intrycket vitt, med vissa träinslag. Stor, stor skillnad utan att behöva riva allt.
Klicka här för att svara