Hej superproffs!

Vi bygger nytt på Gotland och väljer nu mellan riktig kalksten (norrvange) och Royal reef från Silestone (kompositsten). Med tanke på att vi bygger på Gotland så gör det lite ont att välja ngt annat ån äkta kalksten. Men tre frågor:

1. Hur besvärligt/känsligt är kalksten? Vi har granit hemma och det är ju fantastiskt. Tål allt! Patina på kalksten är ju fint så klart och gillar det. Men ska ju vara praktiskt också.

2. Har ni någon uppfattning om prisskillnad (jag har googlat som en galning utan att på riktigt få en uppfattning om gotländsk kalksten va kompositsten)?

3. Hur tjock behöver kalksten vara för att hålla som bänkskiva? Kompositsten kan ju vara relativt tunn.

Kanske lutar åt kalksten ändå (iallafall rent estetiskt och känns bra att köpa lokalt). Men priset spelar så klart in. Ska inte hymla med det.

Hejhej, kalksten är som marmor men norrvange är nog snäppet sämre enligt mig, tror priset kan va det samma, kompositen kanske kostar 4-6k kvm och du få längre skivor, tror norrvange är max på 2.6m och silstone är nog på 3.2m har jag för mig, priset på norrvange kan jag inte I huvudet

Viktigt om du kör norrvange är att dom matchar blocken, kan skilja sig extremt mycket och dom slarvar ibland, samma med bearbetningen på kanter kan va dåligt slipade.

Reefn är klart mkt tåligare mot allt utom värme, klarar upp till 150grader, så att ställa en varm stekpanna på skivan ska man inte göra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.