Visst ska det bara vara att klicka i fästet i gångjärnet!? Vad gör jag för fel??

• Öppet skåplucksgångjärn fästat på en lucka, med en person som har svarta strumpor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet kabinettgångjärn monterat på vit lucka, ser ej korrekt infäst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
Visst ska det bara vara att klicka i fästet i gångjärnet!? Vad gör jag för fel??
En bild kanske skulle underlätta(y)

mowatom skrev:
En bild kanske skulle underlätta(y)
Ja jag försöker få dit bilden

rotplattan på första bilden skall sitta fast i skåpet , sen ser det ut som gångjärnet sitter fastskruvat snett i luckan
kanske en synvilla?
om du lossa gångjärnet från luckan går det att trycka fast det då ?

Redigerat:
Ja så långt är jag med-att den ska sitta i skåpet. Men jag måste kunna knäppa fast den. Det går liksom inte.

Det med att bara klicka, är det rätt grejer, insättning i fästet måste vara exakt, minsta snett så går det inte ihop. Prova med att trycka på den refflade delen på sista fotot, normalt att trycka på för att lossa dörren..

Edit , lossa lite på skruvarna så delarna kan röra sig någon 1/10 mm

P
Renoveringsplattan sitter ett halvt varv fel. Vänd på den. De två klorna ska ju greppa om stommen framkant.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
mowatom skrev:
Renoveringsplattan sitter ett halvt varv fel. Vänd på den. De två klorna ska ju greppa om stommen framkant.
Ojoj så enkelt det är när man gör rätt! Tack för hjälpen!! Nu ska jag bara försöka montera rakt.....

• Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
P
Ojoj så enkelt det är när man gör rätt! Tack för hjälpen!! Nu ska jag bara försöka montera rakt.....
För att sätta gångjärnen rakt lägger du en bräda lång nog att den räcker över två gångjärn. Du lägger an den mot den raka plåtdelen framför skruvarna. Då blir det kalas om man inte har förborrade hål(y)

mowatom skrev:
För att sätta gångjärnen rakt lägger du en bräda lång nog att den räcker över två gångjärn. Du lägger an den mot den raka plåtdelen framför skruvarna. Då blir det kalas om man inte har förborrade hål(y)
Tack! Och i höjdled får man ta till ögonen helt enkelt gissar jag

P
Tack! Och i höjdled får man ta till ögonen helt enkelt gissar jag
Nja, det var för att sätta gångjärnen rakt. 35mm hålet sitter väl där det sitter, eller? Plattan hamnar rakt iom med klorna. Är man två och har renoveringsplattor kan det ibland vara enklast om en håller upp luckan med gångjärn och platta, och den andra skruvar fast den.

jaha... så åt skruvarna upp träet i skåpet på ett ställe och fäster inte. vad fyller jag hålen med så att jag kan skruva i dem igen?

Ibland kan man rädda de genom att borra upp, och skära en plugg och stoppa dit.

F
Trälim och avbrutna tändstickor är en ”Quick and dirty”-lösning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.