Hej, är en ganska novis hemmasnickare så vill vara helt säker på att mitt köksbygge blir rätt så ha översikt med eventuell dum fråga :)

Det är så att det sitter plåtreglar med 60cm mellanrum bakom enkelgips idag. Gipsen är helt ny (ifall det skulle spela någon roll?)
Jag ska hänga upp tre överskåp på metod upphängningsskena och vill vara 100% säker på att det sitter ordentligt. Min fråga är då ifall jag ska sätta mollyplugg mellan plåtreglarna, så det blir skruv i plåtregel > mollyplugg > plåtregel osv, eller ta ner gipsen igen och regla om?

Har ni något bra förslag på vilka mollyplugg jag skall använda isåfall?

MVH

Hej och välkommen:D
https://images.app.goo.gl/4Nj5vX1gF2fopwt89

Du lär inte kunna lasta särskilt mycket i skåpen med enkel gips bara. Max 40kg. Skulle aldrig haft nått annat än osb eller liknande och gips där nått skall lastas.

Så ta ned gipsen och sätt upp osb innan gips. Då är det bara skruva upp med träskruv utan plugg sen.

edit. Kan vara 40kg per plugg men trotts allt skulle jag sätta osb bakom alla dar i veckan vid renovering.

Redigerat:
Visar inte den bilden att det är 40kg per skruv? Det är ju en skruv per dm ungefär på skenan, så ganska tätt med skruv och se till att det är en skruv genom varje plåtregel, så borde det väl bli stadigt nog. Fast jag sitter och gubbgissar nu, så någon som vet bättre får väl säga emot.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Visar inte den bilden att det är 40kg per skruv? Det är ju en skruv per dm ungefär på skenan, så ganska tätt med skruv och se till att det är en skruv genom varje plåtregel, så borde det väl bli stadigt nog. Fast jag sitter och gubbgissar nu, så någon som vet bättre får väl säga emot.
skulle tro det, gjorde en Edit. Men om möjligt skulle jag lätt tabort gips nu om TS har möjlighet och sätta osb istf krångla med gipsplugg. Andra problem kanske dyker upp med endast enkel gips. Bara massa strul och jobbigt.

@Mattias_Jo1 Det krånglar till det om väggen blir tjockare för har byggt till en vägg och så där, tänker jag lossar gipsen och sätter kortlingar mellan reglarna som jag fäster i. Tack för svar :)

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.