Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Vi håller på att göra en enklare ”återställning” av vårt kök (40-talslägenhet). Det innebär i stort sett att vi sätter in överfalsade luckor från ett annat kök, på vår stomme från typ 70-80-talet. Stommen är spånskivor.
Nu har vi kommit till steget där vi ska täcka/klä in hela stommen i någon form av trä som sedan ska vitmålas med pensel, och ge en fin tidstypisk känsla av ett platsbyggd kök. Täckskivan ska bygga typ 8 mm för att det ska bli bra med överfalsning etc.
Har två frågor kopplat till detta:
1. Vilket material rekommenderas för ”täckskivorna”/fronten som vi ska klä in befintlig köksstomme med? Jag tänker mdf men tar gärna emot input.
2. Hur fästs den på bäst/snyggast sätt? Vi tänker trälim + smala skruv.
Detta är en budgetrenovering så vi kan inte ta in hantverkare/kökstillverkare.
Tacksam för input på ovan!
Skulle tro att det är Marbodal från 70-talet du har, liknar det vi har i Stugan. Stommar av masonit.
Börja med att skruva ihop stommarna i sidled så att det blir stumt och glipan i fronten kanske försvinner.
Problemet sedan är att det är ont om plats att sätta några lister. Jag hade köpt så klena lister som möjligt i furu och satt fast med dyckert. Sedan spackla och måla
https://www.hornbach.se/shop/Virke/...jIn0sImFjdGl2ZUZpbHRlcnMiOltdLCJ1cmxWZXIiOjJ9
Börja med att skruva ihop stommarna i sidled så att det blir stumt och glipan i fronten kanske försvinner.
Problemet sedan är att det är ont om plats att sätta några lister. Jag hade köpt så klena lister som möjligt i furu och satt fast med dyckert. Sedan spackla och måla
https://www.hornbach.se/shop/Virke/...jIn0sImFjdGl2ZUZpbHRlcnMiOltdLCJ1cmxWZXIiOjJ9
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Tack för svar! Vi har gjort vårt bästa för att skruva ihop stommarna dessvärre, det sitter typ plastskruvar (?) som håller ihop dem som är max ihopskruvade. Men gliporna kommer ju ändå täckas, så det kanske inte gör så mycket.Åsa Lund skrev:
Skulle tro att det är Marbodal från 70-talet du har, liknar det vi har i Stugan. Stommar av masonit.
Börja med att skruva ihop stommarna i sidled så att det blir stumt och glipan i fronten kanske försvinner.
Problemet sedan är att det är ont om plats att sätta några lister. Jag hade köpt så klena lister som möjligt i furu och satt fast med dyckert. Sedan spackla och måla
[länk]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden