Kök
nino: [citat] Det där var smart, att jag missat den. Ja absolut bör man ju ha en kyl annars får man ju varmt kolsyrat vatten Jag gjorde ett 19l fat med kolsyrat som jag hade i kylen en varm sommar, fantastiskt gott att kunna ta sig ett glas 2gradigt bubbelvatten
AndersS: Lägg lite tid på en lösning utan extra utanpåliggande lister. Arbeta med täcksidor och passbitar.
Krilleman: OK 10mm förkromade kopparrör. Då blir inköpslistan: 2st https://www.hornbach.se/shop/Stodhylsa-for-kopparror-10x1-0-mm/5125223/artikel-detaljer.html 2st https://www.hornbach.se/shop/Kulventil-VATETTE-10-CU-klamring-med-vred-8546953/5110823/artikel-detaljer.html Denna kulventil är en 12x10 med förminskning i 12mm ändan. Koppla 10mm-ändan mot kopparrören, sätt alltid förminskningen
GeggaM: [citat] Du menar att vrida hela köket lite? Är som sagt ett U-kök och mittendelen är den längsta så om jag väljer att vrida kan det bli en stor glipa på andra sidan köket istället. Har inte kollat om man kan få andra vinklar än 90, kan undersöka det. På den väggen på bilden är det egentligen ingenting, till vänster kommer en vägg med fönster och sen en vägg där köket sitter
Hajjen: [citat] Du skriver kompositbänkskiva, så jag antar att det är någon form av stenskiva (typ kvartskomposit?). Det är ju lika hårt som en stenskiva, så det får man ju ta med i beräkningen (om det nu är en sådan bänkskiva). Är det mer än någon del av en mm tror jag inte någon form av sandpapper är vettigt, och förslag med kniv eller liknande är nog bara att glömma tyvärr. Med
Uffe Helikopter: [citat] Kontaktar dem strax; tack för tipset!
tobbe9012: [citat] Är bänken fin i övrigt så hade jag provat att slipa lite just där(för att få bort ev fibrer som rest sig) och sen oljat hela bänken.
Krikkan: Ska du verkligen inte ha nåt alls i hörnet? Du får väl sätta några reglar att fästa en täcksida i
fidde888: [citat] hej! Kan du skicka bild på hur du löste det?:)
BirgitS: [citat] Välkommen till forumet! Eftersom Wild_billy inte har varit inloggad sen 2019 är det nog mycket liten chans att han svarar.
Golf2r: Det är sant att det blir mer att tvätta men det tar bra mycket längre tid att bara foga springan än att dra över hela. gummiskrapa går bra att använda om det är stora ytor
abygg: [citat] Inga problem att pausa och fortsätta nästa dag. Värt att tänka på, ta bort eventuella fixrester där nästa platta ska sättas efter pausen. Är det badrum kan tätskiktet ha en tid på vilket det behöver täckas. Lycka till
saiter: Nej. När det ser ut sådär då är det byte som gäller. //AA
saiter: Har just satt upp kök. Bodbyn offwhite, men jag vill ha vitt matt kakel. Letar inspiration. (Det vi tänkte ha först åkte ner efter en kvart) Såg ut som ett badrum) [bild] //AA
Düsseldorff: Jo lamphållaren ska gå att skruva ur men kan gå lite kärvt.
Iberg: Hej! Vi donar lite i torpköket och vill gärna få tips om vad som blir snyggt och bra. En elspis läggs till bredvid vedspisen (som vi beslutat låta vara där den är och inte höja). Ovanför elspisen: Är det en bra idé att gipsputsa den väggen, sedan laga trasig puts ovanför vedspisen - då ska det vara annan puts, eller hur? Därefter måla/putsa alltihop så att det sen ser enhetligt
tergo: vet inte om detta hjälper FAKTUM bänkhörnskåp ram - 90x70 cm (50045464) - recensioner, prisjämförelser (ikea-club.org)
Klicka: Jag har kollat på lite videos på youtube hur man kaklar. Har sett att många sätter kakel kant mot kant. Men det blir alla fall ett litet mellanrum. Antar att alla kakelplattor inte funkar på det sättet. Men vad heter såna plattor med inbyggda distanser?
dekoala1994: Nej det är nog skevt skåp så fronten tar i nederkant på skåpet löste det dock med att såga bort någon mm längst ner på ena stommen.
LillaRackaren: Hej! Jag väcker liv i den här tråden pga den handlar om en sån där damixa diskmaskinsavstängare. Mitt exemplar funkar bra, men jag tycker det är lite 90-tal över att den drivs av ett 9v-batteri. Jag forskar helt sonika i om man kan ersätta batteriet med en batterieliminator. De alternativ jag funderar på är om man skulle hitta en batterieliminator som har en kontakt man kan sätta på
Joacim Starander: Jag har en vask jag köpt som har två stycken hål med runt 50mm i diameter (se bild). Har någon vänlig själ här en bra idé om hur jag ska fästa blandaren och duschsprutan i dessa två hål och få det stabilt? Hålen är 100mm djupa. Går det göra 2 st ringar i metall att lägga på hålen ovan med rätt diameter och fästa blandaren ochduschsprutan där? Finns det bättre sätt? [bild]
BirgitS: Man kan förstås inte vara helt säker på att det inte finns asbest i kaklet eller i fixet även om det inte var så i badrummet, det blir bara mindre sannolikt.