73 573 läst ·
36 svar
74k läst
36 svar
Flytta gångjärn på IKEA-lucka?
Chansar på att det är denna Glebster tänkte på ? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Traborr/Cylinderborr-2000016848/ då i 35mm versionen[/QUOTE]Aeroabuser skrev:
Just den. Artnr 16272 är 35mm. Hos vissa butiker kallas den "forstner-borr". På biltemas (och förmodligen de flesta andra) måste spetsen i mitten slipas ner, annars går den igenom dörren innan hålet är tillräckligt djupt. Då måste du förborra i centrum med ca 6mm borr. Då det är borrat lagom djupt är det väldigt lite material kvar (bara ett par millimeter). Det går inte heller markera på cylinderborren hur djupt du ska borra, men med biltemas borr måste hela cylindern vara just under ytan på dörren. Om spetsen är nedslipad vill den dock ogärna gå för djupt, så om djupet på det förborrade hålet i centrum är lagom (då du kan markera med tejp eller borrstopp) känner du när det tar stopp. Det är bara att ta det försiktigt och kolla med skjutmått när man är framme, och om möjligt öva på nån avsågad provbit.
Jag gjorde en enkel mall att printa ut och måtta med. Har inte faktiskt använt den än (jag borrade upp för ett par gångjärn, sen gjorde jag mallen utifrån anteckningarna, sen dess har jag inte borrat de sista dörrarna), så om du gör det dubbelkolla att mina mått faktiskt verkar vettiga...
http://svgshare.com/i/1eA.svg
Det viktigaste är var stora hålet hamnar i höjdled, och sen var de två små hålen hamnar i relation till det stora. Om hålet hamnar lite snett i sidled går det justera nån mm i gångjärnet. Sen är det knepigt att få gångjärnet hela vägen i botten om man inte borrat exakt rätt, men även där går det justera lite.
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
De luckor jag skulle sätta gångjärn på är lite tjockare så jag behövde inte slipa ner spetsen, jag satte dock ett plattjärn på baksidan för att förhindra att man borrar igenom mer är bara yttersta spetsen.
Att det viktiga är att få gångjärnen rätt i höjdled håller jag med om. Det är dessutom svårt.
Jörgen
Att det viktiga är att få gångjärnen rätt i höjdled håller jag med om. Det är dessutom svårt.
Jörgen
Jag upplevde det inte som särskilt svårt, men det gäller att vara noga (och ha en vinkelhake som faktiskt är en rät vinkel).
Det jag hade mest problem med var att få de två mindre hålen ("musse pigg-öronen") på precis rätt plats. Ett fel på en bråkdel av en mm gör att gångjärnet inte vill gå i hålen ordentligt, så jag filade lite försiktigt på kanten där det tog i på ett av dem. Tar man bort för mycket kan det ju leda till att gångjärnet vill rotera i sitt hål, men mina sitter fortfarande stadigt.
Det jag hade mest problem med var att få de två mindre hålen ("musse pigg-öronen") på precis rätt plats. Ett fel på en bråkdel av en mm gör att gångjärnet inte vill gå i hålen ordentligt, så jag filade lite försiktigt på kanten där det tog i på ett av dem. Tar man bort för mycket kan det ju leda till att gångjärnet vill rotera i sitt hål, men mina sitter fortfarande stadigt.
Puffar denna tråd. Jag har köpt en forstner borr. Förstår att den kommer gå igenom. Nu ska jag senare måla om luckorna så det kanske inte är hela världen.
Men om man vill ge sig på att ta bort eller minska den lilla spetsen i mitten hur har ni gått till väga?
Tänker att jag borrar ned en liten bit och sedan filar bort spetsen för det sista.
Men om man vill ge sig på att ta bort eller minska den lilla spetsen i mitten hur har ni gått till väga?
Tänker att jag borrar ned en liten bit och sedan filar bort spetsen för det sista.
Köp två borr, slipa ner spetsen på den ena.B byggeskafram skrev:Puffar denna tråd. Jag har köpt en forstner borr. Förstår att den kommer gå igenom. Nu ska jag senare måla om luckorna så det kanske inte är hela världen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden