6 834 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Gas eller induktionshäll?
Hej,
jag och sambon renoverar lägenheten. Vi har precis proppat gasen pga en vägg som skulle ner och för att rören såg för tråkiga ut där dom satt.
så nu försöker vi ta ett beslut om vi ska dra nya rör eller om vi bara ska välja induktionshäll istället. Får olika bud av alla jag pratar med, och kanske är jag bara ovanligt dålig på att googla men får inget bra svar på vad som är dyrast. Har 3-fas men behöver ändå en elektriker som kommer och drar. Så båda kostar i installation men vilken kostar minst i längden? Vad blir månadskostnaden? Och vill människor ha gashäll?
jag och sambon renoverar lägenheten. Vi har precis proppat gasen pga en vägg som skulle ner och för att rören såg för tråkiga ut där dom satt.
så nu försöker vi ta ett beslut om vi ska dra nya rör eller om vi bara ska välja induktionshäll istället. Får olika bud av alla jag pratar med, och kanske är jag bara ovanligt dålig på att googla men får inget bra svar på vad som är dyrast. Har 3-fas men behöver ändå en elektriker som kommer och drar. Så båda kostar i installation men vilken kostar minst i längden? Vad blir månadskostnaden? Och vill människor ha gashäll?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Vad som är billigast vet jag inte. Konstaterar bara att jag själv föredrar det fysiska och direkta med matlagning på gas, särskilt på riktigt kraftig wok-brännare men även fixa till sås och grilla/steka på de litet mindre plattorna. Induktion tycker jag är praktiskt om det ska kokas potatis osv men det kan vara att jag är en konservativ jäkel som hatar att blippa på touchknappar i köket 
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
I Stockholm är det billigare med gas än el, speciellt med dagens elpriser.
Vi betalade endast en fast avgift och inte per enhet.
Körde kyl, spis och terrassvärmare på balkongen på gas. Tycker att det fungerade bra, även om flickvännen tyckte det va läskigt med gas i början.
Vi betalade endast en fast avgift och inte per enhet.
Körde kyl, spis och terrassvärmare på balkongen på gas. Tycker att det fungerade bra, även om flickvännen tyckte det va läskigt med gas i början.
Produkter som diskuteras: "terrassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Gjorde mig av med gasen då jag tyckte det var ett helvette after rengöra jämfört med en glashäll. Vad jag läst så är induktion mer effektivt än gas då avståndet mellan värmen är kortare. Jag betalade även en fast månadsavgift för gasen + vad jag förbrukade, så sparar in en del på månadsavgiften.
Håller inte med det sista. Nu skulle jag inte vilja ha gas då jag inte riktigt litar på mina barn, men det betyder inte att det inte finns fördelar.
Jag har svårt med att induktionshällar inte går att reglera smidigt som gas, utan slår av och på hela tiden. Sedan är jag van från tiden i storkök att kunna slunga något med pannan några cm ovanför spisen. Det går inte alls med elspis vilket åtminstone jag tycker är klart begränsande.
Jag har svårt med att induktionshällar inte går att reglera smidigt som gas, utan slår av och på hela tiden. Sedan är jag van från tiden i storkök att kunna slunga något med pannan några cm ovanför spisen. Det går inte alls med elspis vilket åtminstone jag tycker är klart begränsande.
Regleringen är lika smidig som gas om du har en BRA induktionshäll som inte slår av och på hela tiden som de billigast gör. Slungandet ser jag inga problem med induktion funkar med någon cms avstånd.Hep skrev:
Håller inte med det sista. Nu skulle jag inte vilja ha gas då jag inte riktigt litar på mina barn, men det betyder inte att det inte finns fördelar.
Det låter väldigt intressant med ny utveckling och jag ändrar mig gärna. Jag trodde att alla slog av och på, fast i olika långa intervall. Det jag fick höra för länge sedan var att ju kortare intervall, desto högra krav och slitage på hällen, men det var från en säljare så om det stämmer vet jag inte. Har det ändrats så att det nu "på riktigt" går att ställa in olika effekt, eller är det intermittent som tidigare men med kortare intervall?
Effekten på de induktioner jag testat (både billiga och dyra) har avtagit med avståndet såpass mycket att det inte varit vettigt att slunga pannan mer än tillfälligt. Jag tycker att jag behöver hålla mig så nära att pannan bara slår i glaset hela tiden. Har det ändrats blir jag glad. Något exempel på häll som klarar större avstånd?
Effekten på de induktioner jag testat (både billiga och dyra) har avtagit med avståndet såpass mycket att det inte varit vettigt att slunga pannan mer än tillfälligt. Jag tycker att jag behöver hålla mig så nära att pannan bara slår i glaset hela tiden. Har det ändrats blir jag glad. Något exempel på häll som klarar större avstånd?
Även om ämnet är OT, de som har speciella önskemål kan skaffa sk "domino" hällar. Induktion för kastruller och gas för stekpannor. De flesta tillverkare har sådana från Ikea och uppåt.Hep skrev:
Vi har en lös induktionsplatta köpt billigt på Lidl för många år sedan som slår av och på. Som en micro, och det är lite störigt. Vi har också en 1 år gammal E-lux spis med induktion som har helt jämn och ryckfri uppvärmning, mycket behagligare.
Man behöver inte lyfta kokkärlet speciellt mycket på nån av dom innan induktionen slår av. Men den slås ju på igen så fort man sätter ner kärlet. Jag skulle säga att för lyftdelen fungerar båda som en gammal gjutjärnsplatta.
/Höghus
Man behöver inte lyfta kokkärlet speciellt mycket på nån av dom innan induktionen slår av. Men den slås ju på igen så fort man sätter ner kärlet. Jag skulle säga att för lyftdelen fungerar båda som en gammal gjutjärnsplatta.
/Höghus
Jag har funderat på att köpa en gashäll med två brännare och lägga ihop med min induktionshäll, trycka ihop dom så dom får vara bredvid varandra.
Orsaker:
-Få extra ställen att koka på
-Få möjligheten att koka vid strömbortfall
-Få möjligheten att koka med kärl som inte är induktionskompatibla
-Spara lite elkostnader (marginellt)
-Gashällar värmer utrymmet onödigt mycket, men positivt på vintern.
Kocken Leif Mannerström har det på viset ovan.
Alternativt kunde man montera in det i en köksö som man kan rulla runt, men då får man problem med utsuget. Går också med ett portabelt gas-aggregat men då ska det bökas så bort det ska nyttjas. Tanken är oavsett att nyttja en gasolflaska dock, men med ett permanent montage kan man gömma flaskan i ett skåp.
Orsaker:
-Få extra ställen att koka på
-Få möjligheten att koka vid strömbortfall
-Få möjligheten att koka med kärl som inte är induktionskompatibla
-Spara lite elkostnader (marginellt)
-Gashällar värmer utrymmet onödigt mycket, men positivt på vintern.
Kocken Leif Mannerström har det på viset ovan.
Alternativt kunde man montera in det i en köksö som man kan rulla runt, men då får man problem med utsuget. Går också med ett portabelt gas-aggregat men då ska det bökas så bort det ska nyttjas. Tanken är oavsett att nyttja en gasolflaska dock, men med ett permanent montage kan man gömma flaskan i ett skåp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden