6 479 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Höjd i cm i kök?? Krav/standarder?
Kan nån hjälpa hur man ska få det. Ikeas ben är 8 cm, metodstommen 80 cm. Bänkskivan är 3 cm, men med mellanlägg etc blir hela alltet 92 cm när det monterats.
Nån som monterat ikeas stommar och fått 90 cm? Hur??
inser också att höjden från spis till fläkt inte är 50 cm, är inte detta ett krav?
Nån som monterat ikeas stommar och fått 90 cm? Hur??
inser också att höjden från spis till fläkt inte är 50 cm, är inte detta ett krav?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Benen är ju justerbara, bara skruva in dem lite och välj en tunnare skiva (20 mm) så är du hemma.M milimani skrev:
Vi har typ 37 cm kanske mellan dem. Det hade ju inte spelat nån roll med 2 cm hit eller dit inser jag. Det är nog snarare fläkten och överdelarna som behöver justeras. Överskåpen är ca 45 cm över bänkskivan nu. Det var en annan tid när det byggdes helt klart....nino skrev:
Vi har ett IKEA-kök med 89cm höga bänkar. Jag själv är ganska kort (170cm) så jag skulle verkligen inte vilja ha högre bänkar än så.
Vi ställde stommarna mot undergolvet och lade ett vinyl-klickgolv efteråt så det gör att sockelhöjden bara är ca 75 mm mot det färdiga golvet. Som bänkskiva så valde vi kompaktlaminat. I mitt tycke mycket snyggare än vanligt laminat men framförallt så är den mycket tåligare mot fukt än vanligt laminat. Som bonus så är en kompaktlaminatskiva bara 12 mm tjock så man sparar dessutom in en hel del av höjden. Allt detta gör att vi alltså kommer undan med en totalhöjd på 89 cm på våra bänkar.
Vi ställde stommarna mot undergolvet och lade ett vinyl-klickgolv efteråt så det gör att sockelhöjden bara är ca 75 mm mot det färdiga golvet. Som bänkskiva så valde vi kompaktlaminat. I mitt tycke mycket snyggare än vanligt laminat men framförallt så är den mycket tåligare mot fukt än vanligt laminat. Som bonus så är en kompaktlaminatskiva bara 12 mm tjock så man sparar dessutom in en hel del av höjden. Allt detta gör att vi alltså kommer undan med en totalhöjd på 89 cm på våra bänkar.
sedär. Bänkskivan vi har är redan köpt och levererad, så jag får nog leva med 92 cm i köket, lite högt för mig men hanterbart. Man lär sig...!Janus82 skrev:
Vi har ett IKEA-kök med 89cm höga bänkar. Jag själv är ganska kort (170cm) så jag skulle verkligen inte vilja ha högre bänkar än så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 383 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 383 inlägg
Kravet sätts av spis- och/eller fläkttillverkaren och det brukar vara 50 cm förutom om det är gashäll då t.ex. 65 cm krävs.M milimani skrev:
Ikea Metod är väl gjort för lite drygt 50 cm mellan bänkskiva och överskåp om jag kommer ihåg rätt. Det gäller ju att överskåp och högskåp linjerar i ovankant.
Man måste inte använda Ikeas ben, det går att köpa andra eller palla upp med träklossar istället. Man måste inte heller ha mellanlägg, det är ju något man typiskt tar till för att höja skivan.M milimani skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden